Před 30 lety převzal karlovarský festival Jiří Bartoška. Podařilo se mu znovu nastartovat filmový svátek
S blížícím se začátkem 58. ročníku filmového festivalu v Karlových Varech se zároveň blíží i výročí 30 let od jeho převzetí hercem Jiřím Bartoškou. Tehdy skomírající přehlídku zaštítila nadace v čele s publicistkou Evou Zaoralovou. Společně se jim podařilo festival etablovat v jeden z nejvýznamnějších filmových svátků v Evropě. Do 90. let se vrací první díl seriálu Radiožurnálu.
„Chtěli jsme festival zachránit, protože tehdy ministr kultury pan Tigrid dospěl k názoru, že festival není perspektivní a že se zruší,“ vzpomíná Bartoška pro Český rozhlas na tehdejší dobu.
Proč ale druhý nejstarší festival nezkusit znovu nastartovat, řekl si spolu s Evou Zaoralovou, která se stala uměleckou ředitelkou festivalu.
„Takže se založila nadace. V té době se karlovarský festival střídal s moskevským festivalem, od roku 1959. První, co jsme s Evou Zaoralovou udělali, je, že jsme zajeli do Moskvy a oznámili jsme jim, že se střídat nebudeme,“ popisuje Bartoška.
A posunout festival když ne o patro, tak aspoň o dva schody, aby byl každý ročník lepší a lepší, stanovili si společně Bartoška a Zaoralová. Už o rok později ale západočeský festival přišel o prestižní kategorii A, kterou získal nově vzniklý pražský mezinárodní filmový festival Golem.
Dva festivaly
Třeba Jan Svěrák proto v roce 1995 uvedl v Karlových Varech svůj film Jízda, za který získal Křišťálový globus.
Do Varů přijedou herci Mortensen, Owen a Brühl. Ve festivalové znělce si zahraje del Toro
Číst článek
„Ukázalo se, že Karlovy Vary mají výhody, které Praha nemohla mít. Je to malé lázeňské město, kde se lidé mohou potkávat. Jsou detašované, musíte tam odjet a nechat starosti doma – nemůžete tam odejít z práce jen tak na odpoledne,“ vzpomíná režisér po 29 letech.
30. ročník karlovarského festivalu se tak stal jakousi manifestací proti přehlídce v hlavním městě. Zlatý Golem se udržel ještě v roce 1996.
„Zatímco sály pražského filmového festivalu kategorie A zely prázdnotou, karlovarská kina praskala ve švech. Pozdější návštěvníci stěží hledali v přeplněném městě ubytování,“ popisovala tehdejší situaci redaktorka Radiožurnálu Marie Kalubová.
Festivalové schizma skončilo. Hned v prvních letech této nové éry se do Karlových Varů začaly opět sjíždět hvězdy. Po červeném koberci se už v roce 1994 prošel Leonardo DiCaprio, tři roky před tím, než natočil Titanic.
Seriál
- Před 30 lety převzal karlovarský festival Jiří Bartoška. Podařilo se mu znovu nastartovat filmový svátek
- Černobílé minipříběhy s jednou osobností z Varů. Režisér Zachariáš dal tvář typickým znělkám festival
- Festivaly vznikly kvůli setkání filmařů s diváky. Chceme to i v Karlových Varech, říká umělecký ředitel
V roce 1995 Gina Lollobrigida nebo Mia Farrowová a v roce 1996 dorazil tehdy mimořádně populární Alan Alda.
Jak ale ještě jednou připomíná Jan Svěrák, na světovosti dodal karlovarskému festivalu zejména Jiří Bartoška. „Přestože nemluví snad žádným jazykem kromě češtiny, dokáže lidi okouzlit. Vyzařuje z něj důstojnost, elegance, světovost. To on dal festivalu tvář,“ uzavírá.
Jiří Bartoška přišel i s nápadem, aby každý ročník festivalu měl svou znělku. Jak se tento unikátní formát za 30 let vyvinul? Prozradíme v příštím díle seriálu.
Radiožurnál připravil speciální festivalový podcast Vývar. Od soboty až do konce festivalu bude vycházet každý den.