V pražském Mánesu začíná festival akvarelové tvorby, během víkendu bude k vidění na 450 děl
Mezinárodní festival akvarelové tvorby začne v pátek dopoledne v pražské výstavní síni Mánes. Během tří dnů na něm bude vystaveno na 450 děl umělců z 64 zemí. Součástí festivalu je i doprovodný program, kdy mohou návštěvníci sledovat ukázky tvorby malířů za hudebního doprovodu.
První ukázka bude patřit zakladateli a prezidentovi Mezinárodní akvarelové společnosti (International Watercolor Society, IWS) Atanuru Doganovi z Kanady za kytarového doprovodu Petra Eichlera. Akce v Mánesu se koná pod záštitou IWS. Mezi malíři je hodně ukrajinských umělců, podle webu ukrajinci.cz je festival věnovaný vztahům mezi Ukrajinou a ČR.
Levitující konvičky, hrací kostky a ‚městonauti‘. Malíř vrací Varšavě lesk Paříže severu
Číst článek
Po třídenní výstavě v Praze se malíři vydají malovat do plenéru, v plánu mají tvořit v centrech měst Kutná Hora, Karlovy Vary a Loket, v Hluboké nad Vltavou a v Blatné se bude malovat u zámků a 9. srpna budou zachycovat panorama hlavního města.
Akvarel je tradiční malířská technika, při níž se používá barva rozpustná ve vodě. Původ má v umění starého Egypta. Vyskytuje se ve středověkých rukopisech, akvarelu se věnoval slavný německý malíř a rytec 16. století Albrecht Dürer, který mimo jiné zhotovil přes tisíc kreseb, téměř 300 rytin a namaloval 188 obrazů, z toho 86 akvarelů.
Popularitu zažíval akvarel ve druhé polovině 18. století ve Velké Británii, především u krajinářské školy. Ve Francii akvarel přijal koncem 18. století především Eugène Delacroix, který během putování severní Afrikou maloval akvarely a dělal si zápisky. Později se objevil Paul Cézanne, který interpretoval akvarel v rámci impresionistického stylu.
Akvarel se rozvíjel i v 19. a 20. století, s nástupem většího využívání airbrushe a tiskem barevných časopisů se také stal oblíbeným mezi ilustrátory a mnohými tvůrci je používán dodnes.