Hitler v kabaretu plném gagů a melodií
Na brněnském nádraží se počátkem 20. století setkávají dva mladí muži plní elánu a skvělých plánů. Jeden míří do Švýcarska, aby se připravoval k boji za spravedlivý sociální řád, a ten druhý se těší, jak začne studovat malířství na vídeňské akademii. První si říká Stalin a druhý se jmenuje Hitler.
Již ze vstupního obrazu hry Arnošta Goldflama U Hitlerů v kuchyni je zřejmé, z jakého zorného úhlu jsou osudy titulního "hrdiny" traktovány. Ještě zřetelněji vystoupí toto hledisko v dějství následujícím, odehrávajícím se v prostředí, jež dalo hře název.
Hitler se za kuchyňským stolem rozplývá nad bábovkou, kterou mu upekla SS, prudérně peskuje Evu Braunovou za narážky na jejich zakrnělý erotický život a vzápětí jí v orgiasticky stupňovaném proslovu vykreslí, jak při Wagnerově hudbě, nebeských kreacích Luftwafe a v záběru kamery Leni Riefenstahlové počnou potomka.
Prostřednictvím obdobné nadsázky a travestie je Hitler líčen i ve zbývajících čtyřech obrazech, jež nás mimo jiné zavedou i do jeho Orlího hnízda, berlínského bunkru a nakonec do Jižní Ameriky, kde zestárlý vůdce naplňuje za rytmu rumby své umělecké poslání.
Neměnný ironický nadhled nad masovým vrahem jako hysterickým maloměšťákem by mohl v jiném nastudování, než v jakém hru nabídlo pražským divákům Divadlo v Dlouhé, možná vyvolat i pocit stereotypu.
Režisér Jan Borna však komedii prošpikoval tolika režijními nápady, gagy a operetními áriemi, že se o strhující vyznění její premiéry v metropoli zasloužil přinejmenším stejně jako autor. Toho navíc obsadil do role rezonéra uvádějícího jednotlivé obrazy, a tím ještě zvýraznil kabaretní charakter inscenace. Žánr černé komedie už existuje a Borna tímto scénickým dílem završil své směřování k žánru černého kabaretu.
V každém z obrazů - kabaretních scén - představuje Hitlera jiný herec: postupně Pavel Tesař, Miroslav Hanuš, Čeněk Koliáš, Magdalena Zimová a Vlastimil Zavřel. Tím, že titíž herci pak v jiných obrazech vytvářejí jiné postavy (například Hanuš Göringa a Vondráček Goebbelse), se dojem kabaretního mumraje ještě zesiluje.
Příhodně do něho zapadají i Marie Turková ztělesňující Evu Braunovou coby prostomyslnou blondýnu a Ivana Lokajová v roli vzorné hospodyně, paní Goebbelsové. O to, že Hitler v Dlouhé má šanci stát se inscenací roku 2009, se kromě již zmíněných zasloužil i Milan Potoček, jenž se postaral o její hudební stránku.