Filmový festival v Cannes hned v úvodu stihla kritika za sexismus
Francouzské přímořské letovisko Cannes už po pětašedesáté hostí jeden z nejprestižnějších filmových festivalů. Přehlídka ovšem ještě ani nezačala a už čelí kritice kvůli údajnému sexismu.
Zatímco filmoví kritici si pochvalují skvěle zvolenou soutěžní sekci, francouzské feministky kritizují organizátory za to, že v nominacích není ani jedna žena-režisérka.
Podle uměleckého ředitele Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech Karla Ocha je to ale spíš shoda okolností než úmysl.
„Mohu-li soudit podle obecné zkušenosti festivalových dramaturgů a ředitelů, tak každý se snaží dát dohromady co nejkvalitnější program. To, že se zrovna sejde rok, kdy tam není žádná ženská režisérka, považuji za náhodu a uměle vytvořenou kauzu,“ myslí si Och.
Dokazuje to podle něj i program canneského festivalu v předchozích letech, kdy se v soutěži objevovaly snímky jak proslulých, tak mladých režisérek.
Stejný názor má i Ochova předchůdkyně, dnes poradkyně karlovarského festivalu Eva Zaoralová. „To vůbec žádný diskriminační přístup není, prostě se neurodil ženský film, který by vybrala komise do soutěže. Loni tady byly čtyři filmy natočené ženami,“ říká.
Letos se o hlavní cenu - Zlatou palmu - utká ve světové premiéře 22 filmů. Do francouzského letoviska se tak se svými novinkami vracejí i ostřílení režiséři včetně Davida Cronenberga, který jde do soutěže se snímkem Cosmopolis.
„Každý ze soutěžních filmů je taková malá událost, na kterou se čeká, canneský festival skutečně ční vysoko na všechny ostatní festivaly. Já osobně se velice těším na filmy francouzských tvůrců, jako je Jacques Audiard, který se zde před třemi lety proslavil filmem Prorok, nebo klasik francouzské kinematografie Alain Resnais,“ zmínil některé ze soutěžících Karel Och.
„Nejsme ale jediní, není tady ani německý film, polský film, maďarský film. Filmy jsou samozřejmě vždy vybírané podle toho, jakým způsobem osloví výběrovou komisi, co na nich najde zajímavého, a já se obávám, že z hlediska české kinematografie jsme mohli sotva něco nabídnout,“ podotkla Zaoralová.