Snímek Šmejdi upozorňuje na nekalé praktiky předváděcích akcí

Čeští zákazníci - v první řadě senioři - se stále až příliš často stávají obětí nekalých praktik neseriózních firem při předváděcích prodejních akcích. Třeba na údajně výhodných zájezdech, kde se je snaží přesvědčit, aby si pořídili nějaké zboží. Za pochybných podmínek, na něž pak kupující mnohdy doplatí. Na tato rizika upozorňuje nový film Silvie Dymákové a Romany Mazalové Šmejdi.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Senioři v Mladé Boleslavi

Senioři v Mladé Boleslavi | Foto: Milan Filip

Skryté kamery zachytily drsné pozadí předváděcích akcí pro seniory – manipulaci, nátlak, ponižování a agresi.

Jediným cílem je donutit bezbranné staré lidi k nákupu předraženého zboží. Senioři ze svých nuzných důchodů splácí horentní sumy za často nekvalitní produkty. Někteří z nich se dušují, že už na žádnou akci nikdy nepojedou, jiní to nevydrží a jedou znovu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zážitky z předváděcích akcí popsala ve vysílání Radiožurnálu dokumentaristka a jedna z autorek snímku Šmejdi Silvie Dymáková.

Dokumentaristka a jedna z autorek snímku Silvie Dymáková pronikla na akce vždy jen jako doprovod starší osoby, sama se na ně nedostala.

„Když jsem tam šla v civilu, tak jsem tam nebyla nikdy vpuštěná. Mladý člověk je na prezentaci nežádoucí. I na pozvánkách na akce jsou hesla typu ‚Je-li vám více než 60 let, s námi pojedete zdarma‘. Tady je úplně jasné, na koho firmy cílí. Já jsem vždycky musela mít s sebou jako doprovod někoho ze seniorů a býti vnučkou, která doprovází svoji babičku na akci.“

Sama autorka se také dostala do konfliktu s prodejci:

„To bylo při poslední akci, když už jsem to nedokázala psychicky vydržet. Byla jsem tam se seniorem Jarouškem. Prodejce mu na stůl hodil obálku s výhrou. Jaroušek mu řekl, že žádnou výhru nechce. Prodejce začal na Jarouška křičet, že mu nedá oběd a vyhodí ho a zpátky se bude muset dostat tak, jak sám zvládne. Pak si Jardu vytáhl na chodbu, kde na něj křičel. Pak mi to Jarda reprodukoval tak, že ho prodejce držel pod krkem a nadával mu.“

Dokumentární snímek Šmejdi popisuje praktiky prodejních předváděcích akcí | Foto: Press kit

V tu chvíli dokumentaristka zasáhla a šla se s prodejcem konfrontovat.

„Začal mě urážet a i mě si poté vytáhl na chodbu. Vstoupil mi do intimní zóny a z nějakých pěti centimetrů mě křičel do obličeje, že jsem nula, která neví, na co si tam hraje. Snažil se mě zastrašit. Pak mně vrátil jízdné a šla jsem úplně otřesená pěšky do vedlejší vesnice, kde jsem zavolala kamarádům, aby mě odvezli domů,“ popisuje Silvie Dymáková.

Kromě autentických záběrů z předváděcích akcí a výpovědí poškozených seniorů přináší dokument i pohled psycholožky, právníka a dalších odborníků.

Veronika Sedláčková, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme