V letošní soutěži World Press Photo dominují fotografie ze Sýrie
Lidské utrpení, hrdinství i dojetí nebo nepravděpodobné situace ukazují vítězné fotografie prestižní soutěže World Press Photo. Od poloviny 50. let minulého století oceňuje výjimečné novinářské snímky každoročně nezávislá organizace v nizozemském Amsterdamu. Vítěze za uplynulý rok budeme znát už dnes a putovní výstava zvolených fotografií se tradičně v září zastaví i v Praze.
„Posuzujete, jestli je snímek ucelený a srozumitelný, jestli vás nějakým způsobem zasahuje, ať už skrze mozek, srdce nebo břicho. Jestli je dobře komponovaný, jestli komunikuje, vypráví nějaký příběh. To ale není vzhledem k času a množství vybíraných fotografií vůbec snadné,“ upozorňuje předseda letošní poroty World Press Photo Santiago Lyon.
V prvním kole selekce je několik desítek tisíc snímků. Na rozhodnutí o osudu jedné fotky připadá zhruba sekunda. Až ve druhém kole je možné o výběru absolutního vítěze i oceněních v dalších kategoriích diskutovat.
Mezi letošní uchazeče o reportážní fotografii roku proniklo hodně záběrů ze Sýrie, hurikánu Sandy nebo amerických prezidentských voleb.
Vítězové hlavní ceny většinou zachytili člověka v tragické a mezní situaci. Jednou z výjimek je snímek fotbalisty od českého fotografa Stanislava Tereby z roku 1958. Za údajnou obsesi utrpením jsou někdy porotci kritizovaní, volba jediného nejlepšího záběru je ale vždy problematická, asi jako volba královny krásy.
Různé názory na věc mají i profesionálové. „Někdy mám pocit, že se porota uchýlí k něčemu ikonickému. V případě loňské fotky - matky, která drží v náručí syna zasaženého slzným plynem, si myslím, že, co se týče světových událostí, byly tam silnější fotky,“ dodává Petr Josek, fotoreportér agentury Reuters.