Lékaři se budou nově učit, jak na rakovinu
Do českých vysokých škol vstupuje nový trend. Profesoři a vysokoškolské kapacity z první lékařské fakulty Univerzity Karlovy se rozhodly, že vytvoří standardy, jak učit budoucí lékaře. V roce 2030 se totiž podle odborníků ztrojnásobí počet pacientů, kteří onemocní rakovinou, a proto potřebujeme dostatek erudovaných lékařů. Standardy míří do přednáškových sálů lékařských fakult.
V přednáškových sálech i na chodbách lékařských fakult je cítit nedočkavost z dalšího tématu. Ze všech koutů místnosti zní, že onkologie je průřezová disciplína. Student lékařské fakulty se s ní potká na přednáškách v každém ročníku studia a v různých oborech. Problém je v tom, že se výuka často překrývá, což by standardy měly změnit, potvrzuje přednosta onkologické kliniky a profesor Luboš Petruželka.
„Trošku přehodnocují význam toho, co by měl budoucí lékař vědět. Není důležité, aby věděl, jak přesně daného nemocného léčit chemoterapií, ale aby věděl, jaká jsou preventivní opatření, co to je screening. Další krok by měl být v tom, aby se jednotlivá výuka v různých oborech nepřekrývala,“ řekl.
Reportáž Kláry Bílé o nové výuce na lékařské fakultě ve Večerním Radiožurnálu.mp3
Výuku je zapotřebí sjednotit, protože pacienta s rakovinou neléčí jen onkolog, ale i praktičtí lékaři, zdravotní sestry, chirurgové. V budoucnu by proto měli všichni lékaři při prvním vyšetření odhalit u nemocného rakovinu a navrhnout případnou léčbu, dodává Petruželka.
Standardy proto popisují vědomosti, dovednosti, postoje a hodnoty komplexní onkologické péče, které absolvent potřebuje v praxi, říká manažer projektu a onkolog Martin Matějů.
„My jsme se snažili do těch standardů zandat i dříve opomíjené věci, například psychosociální dovednosti, komunikaci s pacientem, tématiku a problematiku umírání a smrti,“ uvedl.
Nové standardy při výuce vyzkoušeli někteří profesoři už v zimním semestru. První lékařská fakulta podle nich začne učit od podzimu. A navíc: standardy jsou odrazem nejnovějších trendů vzdělávání na vysokoškolské půdě na evropské i národní úrovni. Autoři proto doufají, že se stanou inspirací i pro další vysoké školy.