Studie plavebního kanálu Dunaj-Odra-Labe stály zatím 20 milionů korun
Česko by se nemělo pouštět do ambiciózního dopravního projektu - kanálu Odra-Dunaj-Labe - dokud nebude jisté, že se do něj zapojí také okolní země. Řekl to dnes šéf resortu dopravy Antonín Prachař z hnutí ANO. Vizi prosazuje prezident Miloš Zeman, podle nějž by se mezinárodní kanál mohl stát důležitou dopravní tepnou a měl by prý ekologický přínos. Kritici oponují, že se jedná o megalomanský projekt, který naopak poškodí životní prostředí.
„Tento problém nechceme pustit ze zřetele. Budeme na tom spolupracovat v rámci ostatních zemí, který se tato stavba v budoucnu může dotýkat.
Podle ministra dopravy bylo od roku 1998 do roku 2012 bylo ohledně plavebního kanálu provedeno 42 studií různých stupňů, které dosud stály přibližně 20 milionů korun.
O projektu kanálu Odra-Dunaj-Labe mluvil na Radiožurnálu ministr dopravy z hnutí ANO Antonín Prachař
„Já jsem teď pouze zastavil pokračování dalších studií proveditelnosti, dokud nebude jasné, jaké výstupy z dřívějších materiálů může Česká republika použít.
Studie byly zaměřeny na životní prostředí, na možnosti financování. Rozsah je po jednotlivých dílčích etapách. Včera jsem měl jednání s odborníky z oblasti plavby. Celý soubor studií jsem jim předložil a požádal jsem je, aby k tomu zpracovali souhrnný materiál,“ říká Prachař.
Podle něj je možné, že se tak podaří zjistit, zda by se Česku ekonomicky a ekologicky vyplatilo, nebo naopak nevyplatilo, takový projekt zahájit.
„Nedá se zcela vyloučit, že už samotný soubor těchto materiálů nám ukáže, jestli má smysl pokračovat dál. Dokud nebudeme mít naprosto jasný konsenzus ostatních států, kterých se to týká, je pokračování v tomto projektu třeba velmi pečlivě zvažovat,“ dodává ministr.