Plán německého ministra na zpoplatnění silnic kritizují příhraniční obce i ekologové

V Německu se zvedá odpor vůči plánu tamního ministra dopravy Alexandra Dobrindta na zpoplatnění všech typů silnic. Třeba příhraniční obce se obávají, že k nim kvůli tomu bude jezdit méně lidí z Čech a Rakouska, protože se jim nevyplatí jezdit do Německa za nákupy. A nesouhlasí ani ekologové, podle kterých je zavedení poplatku motivované čistě hospodářsky a neomezí individuální automobilovou dopravu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Řidiči v Německu se bez dálniční známky od ledna 2016 zřejmě neobejdou

Řidiči v Německu se bez dálniční známky od ledna 2016 zřejmě neobejdou | Zdroj: Reuters

Plán na zpoplatnění silnic znamená pro Němce přiblížení se podmínkám v zahraničí.

„Němci celou dobu argumentovali tím, že musí vyvážit to, co musí němečtí občané platit v sousedních zemích,“ uvedl český publicista žijící v Bavorsku Jaroslav Šonka.

Přehrát

00:00 / 00:00

O plánovaném zpoplatnění silnic v Německu mluvil publicista Jaroslav Šonka

Jenže oproti původnímu návrhu na zpoplatnění dálnic přišel německý ministr s tím, že by se mohlo zpoplatnění týkat všech silnic. Před dopadem takového kroku varuje třeba Bavorský svaz obchodu (HBE).

„Dokážu si představit, že mnoho Rakušanů nebo Čechů už zvažuje, zda k nám vůbec budou jezdit nakupovat, když budou muset platit za vstup do země,“ řekl deníku Mittelbayerische Zeitung představitel HBE Bernd Ohlmann.

Podle něj znamená zpoplatnění silnic především psychologickou překážku, zahraniční řidiči totiž mohou nabýt dojmu, že v Německu nejsou vítaní.

„Lidé budou nyní velmi pečlivě zvažovat, zda se jim vyplatí jet na denní nákup do Mnichova, když k ceně budou muset přičíst poplatek za užívání silnic. Zákazníci jsou sice velmi mobilní, ale na druhé straně také velmi citliví,“ dodal Ohlmann.

Návrh ministra Dobrindta počítá, na rozdíl od původních plánů na poplatky za jízdu po dálnici, se zpoplatněním celé silniční sítě, a to od roku 2016. Roční známka by průměrně stála 88 eur (zhruba 2400 Kč) – cena by se lišila podle stáří vozu a objemu motoru. Majitelům aut registrovaných v Německu by se o cenu známky snížila daň z vlastnictví motorového vozidla. Pro zahraniční řidiče by měly být k dispozici i desetidenní a dvouměsíční známky.

Obavy mají také provozovatelé lyžařského areálu na Velkém Javoru. Podle nich by mohlo zpoplatnění silnic odradit lyžaře, kteří v zimě do areálu každý den dojíždějí z hotelů na české straně hranice.

Návrh se nelíbí ani ekologickým organizacím. „Poplatek je plošný, takže nijak nebude tlačit řidiče k ekologickému chování,“ řekla serveru Spiegel Online předsedkyně Spolkového úřadu pro životní prostředí Maria Krautzbergerová.

Po zakoupení známky podle ní nebudou řidiči zvažovat žádné alternativy k jízdě autem. Vhodnější by podle ní bylo zavést mýto podle francouzského modelu, aby motoristé platili v závislosti na tom, kolik kilometrů ujedou.

Krautzbergerová také kritizovala Dobrindtův návrh, aby prostředky získané z prodeje silničních známek směřovaly výhradně do rekonstrukcí a výstavby silniční sítě. „Ty peníze by se měly investovat i do železniční dopravy,“ uvedla Krautzbergerová.

Kriticky se k návrhu postavily i policejní odbory. V tiskové zprávě uvedly, že nebude v silách policie účinně kontrolovat řidiče na všech silnicích, aniž by se zároveň snížila kvalita policejní práce v jiných oblastech.

Podle publicisty Jaroslava Šonky zřejmě cizinci budou muset na německých silnicích platit, ale není jasné jak – ministr je připravený jednat a říká, že sbírá argumenty.

„Čeští návštěvníci Německa by se mohli orientovat snad na to, že existují i železniční spoje a mohli by se trochu přeorientovat v otázce toho, jak do Německa budou jezdit,“ dodal Šonka.

ČTK, Veronika Sedláčková, kov Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme