Od prvního úspěšného přeletu kanálu La Manche uplynulo 105 let
Francouzský vynálezce a konstruktér Louis Blériot vstoupil přesně před 105 lety do historie. Jako první přeletěl průliv La Manche. Let z francouzského Calais do britského Doveru mu trval necelých 40 minut.
Louis Blériot se na let přes průliv La Manche vydal 25. července 1909 brzy ráno. Tou dobou už známý, ale finančně vyčerpaný konstruktér a letec chtěl vyhrát soutěž vypsanou britským deníkem Daily Mail.
Zadání bylo jasné – kdo jako první překoná La Manche letadlem těžším než vzduch, získá 1000 liber. To byla tehdy spousta peněz. Blériotovi se úkol podařilo splnit se strojem, který znamenal v historii aviatiky velký krok vpřed.
„Blériot uspěl s typem 11, což byl jakýsi předobraz převažující podoby letadel pro dalších sto let. V principu to bylo skutečně tak, jak dnes známe letadla,“ říká letecký publicista Martin Velek.
Blériot nebyl jediný, kdo chtěl průliv La Manche překonat, letadla jeho konkurentů ale selhávala. Slavní bratři Wrightové, kteří jsou považováni za konstruktéry prvního řiditelného letounu, se do klání nezapojili. Podle Martina Velka je nelákala ani finanční odměna.
„Bratři Wrightové v té době získali obrovské zakázky všude – v Německu, ve Francii, v Británii, v Itálii, takže tady skutečně necítili potřebu. Těch tisíc liber už tolik nebralo,“ tvrdí Velek.
Blériotovo letadlo nepřestálo let bez újmy. Francouzskému letci nepřálo počasí, nad průlivem La Manche ho překvapil silný déšť a vítr ho zanesl z plánované trasy. Když Blériot konečně doletěl do Doveru, zničil při přistání podvozek a vrtuli letadla.
Sám pak přelet popsal těmito slovy: „Nic jsem neviděl. Ani Francii, ani Anglii. Byl jsem sám, byl jsem ztracen. Pak jsem spatřil Doverské útesy!“
Přelet nad průlivem La Manche provázela velká publicita a na tom vydělala i Blériotova továrna na výrobu letadel. Stroj si od ní koupil i jeden z průkopníků českého letectví.
„Jan Kašpar také konstruoval letadla, budiž řečeno, že příliš nelétala. Nakonec se dobral k tomu, že si koupil Blériota. S tím létal celkem úspěšně a na jeho základě zkonstruoval svůj jednoplošník JK, s nímž absolvoval onen slavný let z Pardubic do Prahy. Těch 121 kilometrů absolvoval za 90 minut,“ připomíná počátky české aviatiky Martin Velek.
Louis Blériot svým výkonem v roce 1909 dokázal, že letadla mohou sloužit jako dopravní prostředek. Do té doby lidé vnímali letectví spíš jako sport nebo nebezpečný koníček.