Egypt chce podél Suezského průplavu vybudovat nový kanál

Egyptský prezident Abd al-Fattáh Sísí dnes představil plán na vybudování nového suezského kanálu. Celkem 72 kilometrů dlouhá vodní cesta by měla vést podél stávajícího 163 kilometrů dlouhého průplavu. Nový kanál by měl zrychlit přepravu lodí mezi Středozemním a Rudým mořem. Náklady na jeho vybudování se odhadují na 4 miliardy dolarů, v přepočtu asi 82,5 miliardy korun.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Suezský průplav

Suezský průplav | Foto: NASA

Skrze námořní dopravu se v současné době uskutečňuje asi 85 procent celosvětové výměny zboží a využívání lodí neustále roste.

Podle bývalého námořního kapitána Ctirada Pacáka je proto třeba zvážit, jestli stávající kapacita Suezského průplavu stačí.

„Dnes jsou lodě zejména pro přepravu hromadných nákladů o velikosti až 400 tisíc tun užitečného zatížení, zatímco současný suezský kanál může maximálně propustit loď s nákladem někde kolem 160 tisíc tun. Všechny větší lodě musí Afriku dosud obeplouvat,“ vysvětluje Pacák.

Přehrát

00:00 / 00:00

O námořní dopravě mluvil v souvislosti s projektem nového suezského kanálu bývalý námořní kapitán Ctirad Pacák

Dodává, že velké lodě především dopravují železnou rudu z Indie nebo ropu a zemní plyn z oblasti Perského zálivu a při plavbě do Evropy pro ně Suezský průplav znamená zkrácení trasy plavby více jak o polovinu.

Egyptské úřady navíc očekávají, že po dokončení nového kanálu kolem roku 2023 by se příjmy z provozu, tedy poplatků za průjezd kanálem, mohly zvýšit ze současných 5 až na 13,5 miliardy dolarů.

„Jestliže všechny ty lodě nad 160 tisíc tun a nad 20 metrů ponoru musí dneska obeplouvat celou Afriku a mohly by proplouvat patřičně zvětšeným a zkapacitněným suezským kanálem, zcela jistě by to mělo za následek významné zvýšení přínosu z poplatků,“ uvedl bývalý námořní kapitán.

Suezský průplav, který byl otevřen 17. listopadu 1869, je jednou z nejrušnějších námořních cest na světě.

Jan Richter, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme