Češi neznají potraviny s chráněným označením EU. Změnit to má rozsáhlá kampaň

České republice se sice v Bruselu podařilo získat pro výrobky jako České pivo, Hořické trubičky, Třeboňský kapr nebo Špekáčky nálepku chráněného označení, čeští zákazníci o tom ale stále příliš nevědí. Výrobci se proto rozhodli představit pravé domácí potraviny v kampani za 52 milionů korun. Podílet se na ní budou kromě potravinářů také stát a Evropská unie.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kapr

Kapr | Foto: Ladislav Bába

„Vycházeli jsme ze dvou průzkumů, které se dělaly na závěr minulého roku. Jeden dělalo ministerstvo zemědělství v rámci širšího průzkumu, kde podpořená znalost vycházela někde přes 20 procent, ale my jsme si potom následně udělali ještě se sdružením spotřebitelů průzkum na nepodpořenou znalost a ta vyšla katastroficky. Tam jsme se dost pohybovali kolem jednoho procenta,“ říká Miroslav Koberna z Potravinářské komory.

Přehrát

00:00 / 00:00

Miroslav Koberna z Potravinářské komory přiblížil kampaň, která má představit výrobky s chráněným označením EU

Chystaná kampaň bude mít poměrně široký záběr. Spuštěny mají být internetové stránky, které nabídnou kromě informací také ankety a soutěže. Samozřejmostí je podle Koberny intenzivní spolupráce s tištěnými a audiovizuálními médii.

Kampaň se zaměří také na vzdělávací část, pro odborníky i pro širokou veřejnost tak budou pořádány semináře. Potraviny s chráněným označením se objeví rovněž na výstavách, městských trzích a v rámci ochutnávkových akcí i v nákupních řetězcích.

„Chceme zdůrazňovat, že výrobky, které nesou tyto značky, mají vysokou kvalitu, že jsou vyráběny podle tradičních receptů a zejména že všechny výrobky, které tuto značku nesou, to znamená i pokud pocházejí od různých výrobců, jsou vyráběny podle stejných receptur,“ vysvětluje Koberna.

Špekáček jen podle tradiční receptury

Po zániku státních norem se totiž v České republice prodává řada výrobků, které se sice shodně jmenují, ve výsledku ale stejné nejsou.

Evropská unie poskytuje zemědělským produktům celkem tři způsoby ochrany. Kampaň je pak zaměřená především na znalost těchto značek.

Výrobky s chráněným označením původu nebo chráněným zeměpisným označením jsou spjaty s určitým regionem a s tradiční výrobou, která v dané oblasti probíhala a probíhá. Využívány jsou regionální suroviny a většinou také místní pracovní síly.

Takzvané zaručené tradiční speciality sice nejsou striktně vázány na suroviny místního původu, vyžadováno je ale dodržování tradičních receptur. Příslušná loga by tak měla spotřebitelům zaručit standardy a vysokou kvalitu.

„Je schválena receptura zaručené tradiční speciality na špekáček, takže výrobek s tímto označením je skutečně vyráběn podle té desítky let staré receptury s vyváženým poměrem vepřového masa, hovězího masa, sádla. Nenajdete v něm nikdy žádné náhražky, žádné levnější suroviny. Takže ta garance kvality tam určitě je,“ uvádí Koberna příklad.

Tomáš Pavlíček, Kristina Winklerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme