Hejtman Netolický chce omezit šokující reklamy změnou v zákoně

Až ke změně zákonů by mohly vést kontroverzní reklamy zbrojaře Martina Rudolfa. Hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického z ČSSD pobouřily natolik, že bude usilovat o změny v živnostenském zákoně nebo v zákoně o reklamě.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kontroverzní reklama na kalašnikov s motivem vraždy

Kontroverzní reklama na kalašnikov s motivem vraždy | Foto: Český rozhlas

„I přesto že správní řízení je například ukončeno, je určena nějaká sankce, tak přesto počínání některých pokračuje, a to si myslím, že být nesmí,“ říká hejtman Martin Netolický. Pro úřady by chtěl získat větší pravomoci v podobných případech zakročit.
Rád by dosáhl změn v živnostenském zákoně nebo v zákoně o reklamě.

„Pokud živnostník či podnikatel postupuje proti dobrým mravům, to jsou věci, které tam v současné době nejsou, a některé sankce, které hrozí, jsou směšné,“ upřesňuje hejtman. Chce se kvůli tomu obrátit na stranického kolegu, ministra průmyslu Jana Mládka.

Za reklamu, ve které zbrojař využil autentický snímek, na kterém se stoupenec teroristické organizace Islámský stát chystá k vraždě, dostal Rudolf pokutu 75 tisíc korun od pardubického živnostenského úřadu. Zatím nepravomocnou, protože se nejspíš odvolá. Trest mu ale nezabránil v dalších kontroverzních upoutávkách. Tentokrát využívá útok na redakci pařížského časopisu Charlie Hedbo a nabízí samolepky s nápisem Je Suis AK-47.

Podnikatel problém nevidí

„To je francouzsky ‚Já jsem AK-47,‘ to je něco žalovatelného? V tom ‚Já jsem AK-47‘ osobně žádný morální problém nevidím. Podobně jako třeba nevidím problém v samolepce Já jsem AK optimista.“ vysvětluje Rudolf.

Právě tato dvě francouzská slova se na začátku ledna stala symbolem solidarity s redakcí satirického magazínu Charlie Hebdo. Kromě nálepek měl zbrojař připravený i inzerát - opět s islamistickým radikálem s pistolí ruce a nápisem Kdo je Charlie? Odmítá ale, že by kvůli tomu mohl čelit dalším správním řízením.

„Proboha, proboha, za co? Za toho Rumcajse nebo za co?“ nechápe Martin Rudolf, co by mohlo být na reklamě závadného. Na svých inzerátech dál nevidí nic problémového ani nemorálního. A věří, že to prokáže při odvolání. O výsledku bude rozhodovat ministerstvo průmyslu. Zatím ale nemá reakci Martina Rudolfa k dispozici.

Nová kontroverzní reklama českého zbrojaře parafrázuje slogan Je suis Charlie | Foto: www.zelenysport.cz

„Ministerstvo průmyslu a obchodu může následně v dvouměsíční lhůtě rozhodnout o potvrzení pokuty, o které rozhodl Živnostenský úřad Pardubice, nebo vrátí případ úřadu k přepracování,“ vysvětluje mluvčího pardubického krajského úřadu Dominik Barták. Zbrojaři nyní podle Bartáka běží patnáctidenní lhůta na odvolání.

Další stížnost na reklamy podnikatele živnostenský úřad zatím nedostal. Pokud se tak v budoucnu stane, bude je úřad posuzovat samostatně. Není možné jednotlivé podněty, byť kvůli obdobnému problému a stejné osobě, spojovat dohromady. To samé platí i pro případnou stížnost u Rady pro reklamu.

Eliška Malínská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme