Moravská galerie vystavuje obraz Jízda králů, nejslavnější dílo Joži Úprky
Stálá expozice Moravské galerie v Místodržitelském paláci má nový hit. Je jím restaurovaná Jízda králů Joži Úprky, která se do Brna vrátila po 35 letech.
Monumentální dílo o rozměrech 172 na 312 centimetrů bylo původně součástí sbírek Moravského zemského muzea, které později přešly do Moravské galerie. Ta je ale zapůjčila Galerii výtvarných umění v Hodoníně.
Zpět se dílo vrátilo teprve před dvěma lety. „Pak se dílo ještě ukázalo v Národní galerii v Praze při příležitosti 150. výročí narození Joži Úprky,“ informuje kurátorka Moravské galerie v Brně Kateřina Svobodová.
„Za léta, kdy se na obraze neprováděly žádné dílčí zákroky, bylo potřeba ho vyčistit a zapravit drobné detaily. Když ho restaurátoři sejmuli z napínacího rámu, zjistili, že plátno je poměrně zteřelé a na okrajích má řadu drobných defektů,“ popisuje Svobodová.
S kurátorkou Moravksé galerie v Brně Kateřinou Svobodovou o nově rekonstruovaném obrazu Joži Úprky Jízda králů mluvila Zuzana Kopuletá
Restaurátoři obraz obnovovali zcela novou metodou. Využívali roztoky s velmi nízkou koncentrací účinných látek. Na rozdíl od klasického používání organických rozpouštědel tak minimalizovali nebezpečí narušení originální vrstvy barvy.
Podle Svobodové ale spočívá minus tohoto způsobu v tom, že je třeba nejprve provést důkladný restaurátorský průzkum, který určí, jaké materiály a v jakých koncentracích je možné použít. Navíc je práce časově náročnější.
Galerie návštěvníkům ukazuje dokumentaci, jak restaurování probíhalo, i skicy, které obrazu předcházely.
„Skicy jsou malířsky zajímavé samy o sobě, protože autor bývá při jejím vytváření uvolněnější než při malbě celkového díla. Navíc si myslím, že není tak běžné, aby k jednomu dílu bylo ve sbírce sedm skic, které jsou k jednotlivých detailům,“ vysvětluje Svobodová.
Skicy jsou dokumentem toho, jak malíř postupuje a jak dospěje ke konečném výsledku.