Na Jižní Moravě se stávka obešla bez větších problémů
Stávka dopravních odborů proti vládním reformám se dnes v Brně a Jihomoravském kraji obešla bez větších problémů. Hlavní zásluhu ale na tom měli sami cestující, kteří namísto jízdy vlastními auty většinou raději zůstali doma. Veřejnou dopravu podle odhadu využilo jen asi pětina běžného počtu cestujících - jako náhradu za stojící vlaky pro ně České dráhy a kraj zajistily asi šest desítek náhradních autobusů, v Brně jezdila městská hromadná doprava jen pět hodin ráno a pět odpoledne a to jen na některých linkách.
PRŮBĚH STÁVKY JSME CELÝ DEN SLEDOVALI ONLINE
Na jednom se shodují prakticky všichni zúčastnění - na jižní Moravě proběhla stávka bez jakýchkoliv závažnějších incidentů a účastníci provozu byli podle policie dokonce ohleduplnější než v jiné dny.
Podobnou zkušenost měli i řidiči brněnských tramvají, kteří zajišťovali redukovaný provoz - stávkující kolegové ani cestující jim prý nic nevyčítali.
„Lidé asi byli spokojení. Nikdo nenadával.“ „Nikdo nenadával, nikdo se na nic neptal a fungovalo to dobře.“ „Lidé byli úplně jiní, nebo jezdili jiní lidi,“ říkají někteří řidiči.
K omezení konfliktů přispělo i to, že stávkujícím zaměstnancům vedení Dopravního podniku města Brna umožnilo zůstat doma. Přestože pětihodinový provoz na vybraných linkách dopoledne a pětihodinový odpoledne považují někteří odboráři za chybu, předseda tamních odborů Libor Weinstein si myslí, že vstřícnost a dodržení dohody se vyplatily:
„V podstatě přišli všichni, kteří měli jezdit, protože ta dohoda jasně deklarovala, že odbory souhlasí s tím, že se na těch linkách vyjede.“
Stávka navíc přinesla jeden paradox: kvůli obavám z přeplněnosti spojů byly nakonec většinou plné sotva z poloviny - mnozí cestující zůstali raději doma. Platilo to i pro náhradní autobusy za stojící vlaky. Teprve po ranních zprávách médií, že tato doprava je funkční, začalo lidí přibývat, potvrzuje ředitel krajského centra osobní dopravy Českých drah Pavel Karšulín:
„První ranní autobusy přijížděly do Brna s deseti cestujícími. Potom postupně jich bylo i více a po 14. hodině bylo vidět, že se informace mezi cestující dostala.“
Podobná situace nastala i na silnicích, takže několikanásobné navýšení počtu dopravních hlídek pro řešení očekávaných četných krizových situací mohlo být po několika hodinách redukováno.
Některá opatření ale zatím stále platí. Třeba v Brně budou strážnici asistovat při půlnočním rozjezdu městských autobusů a možná pojedou i přímo v nich. Podle ředitele Městské policie Jaroslava Přikryla může být více podnapilých cestujících než jindy. Leckdo totiž mohl na první spoj po pětihodinové přestávce čekat v restauraci.
Škody a náklady způsobené stávkou zatím nejsou vyčísleny. Jen za náhradní autobusy to bude kolem půl milionu korun, kolik z toho zaplatí kraj a kolik České dráhy se bude řešit teprve v dalších dnech.