Na sanaci problémového svahu na stavbě D8 se začne pracovat až na jaře
Po pěti měsících je konečně jasněji ohledně sesuvu na stavbě dálnice D8 nad Litochovicemi nad Labem. Nejdříve se má provést geologický průzkum a na jeho základě se má vypracovat projekt na odstranění sesuvu a zabezpečení svahu.
„Já tady bydlím od malička. Že by to mělo ujet, strach nemám,“ popírá obavy z možného ohrožení obce sesuvem Ivan Hauser z Litochovic.
Nicméně vedoucí stavby dálnice František Zuckerstein před časem jasně zdůraznil nutnost urychleného odvezení zeminy a zabezpečení rizikového svahu.
„V momentě, kdy nastanou podzimní měsíce, tak se dá očekávat zvýšený příliv srážek, mrazové cykly v zimě a to je zásadně špatně i vůči bezpečnosti občanů Litochovic.“
Po pěti měsících od sesuvu ale pracovní skupina konečně rozhodla o nutných geologických průzkumech, které předcházejí samotnému zabezpečení svahu.
Ředitelství silnic a dálnic má zakázku kvůli nedostatku času vypsat bez klasické veřejné soutěže. Přípravné práce mají stát zhruba 40 milionů korun.
„Bylo to zadáno rozhodnutím ministerstva dopravy, vláda je o tom informována. Máme obrovský zájem na tom, aby se to vyřešilo v rámci možností co nejdříve,“ potvrdil premiér v demisi Jiří Rusnok.
Samotná sanace problémového svahu začne ale nejdříve na jaře příštího roku. Sesuv nepoškodil jen dálnici, ale také železniční trať Lovosice - Radejčín. Rizikový svah, na kterém došlo k problémům, však není jediným ohrožením dálnice Praha - Drážďany.
„Ten sesuv se dal očekávat, dá se očekávat i v jiných místech relativně nedaleko. Dálnice v tomto úseku bude po celou dobu své životnosti ohrožována podobnými přírodními vlivy,“ vysvětluje geolog Valdimír Cajz, který před lety mapoval České středohoří nejen pro stavbu dálnice.
V případě, že schválené průzkumy dopadnou velmi špatně, je možné, že se začne uvažovat o úplně jiné trase dálnice.
Litochovice nad Labem