Policie, statik i experti hledají příčiny propadu silnice nad tunelem metra
Odborníci, statik i policie hledají příčinu toho, proč se propadla část vozovky na Evropské třídě v Praze. Došlo k němu v neděli odpoledne přesně v místě, kde firma Metrostav razí tunel metra. Policie už věc vyšetřuje jako podezření z obecného ohrožení z nedbalosti. Okolí pět metrů hlubokého kráteru je uzavřené.
Metrostav odmítá, že propad souvisel s podzemími pracemi. Podle něj může za propad porucha na kanalizaci a intenzivní srážky v posledních dnech.
Přesně pod místem propadu v hloubce zhruba 12 metrů se však nachází razicí štít Tonda. Ten nyní razí tunel směrem od Veleslavína do Dejvic pro prodloužení linky A.
Geodeti teď přeměřují, zda se kromě propadu vozovky nepohnulo v zemi ještě něco jiného.
Na místě propadu vozovky je reportér Ondřej Bouda, minulost propadů země v Praze přiblížila redaktorka Naděžda Hávová
Pro řidiče bude jízda po Evropské třídě ještě komplikovanější než dosud. Policie okolí kráteru uzavřela, směrem na letiště tak musí auta jet po vedlejších silnicích – řidiči musí zahnout do ulice Na Dlouhém Lánu a poté pokračovat zpátky na Evropskou.
Podle reportéra ČRo je doprava v místě při pondělím ránu zatím plynulá, ale pozvolna houstne: „A to především na křižovatce Evropské a Na Pískách, kde se uhýbá na objízdnou trasu. Odbočující řidiče totiž zdržuje doprava jedoucí do centra. Stejně tak se čeká při návratu na Evropskou.“
A bez problémů nelze projet ani objízdnou trasou. Ulice Na dlouhém lánu je totiž velmi úzká a parkuje se na ní po obou stranách. Problémy s projetím proto mají zejména autobusy.
Zprovoznění silnice může podle odhadů trvat až týden.
Není to poprvé, co se v Praze propadla zem
V Praze se v minulých letech propadala zem v podstatě pokaždé v souvislosti s výstavbou tunelového komplexu Blanka. Stejně jako teď i v minulosti Metrostav tvrdí, že propad způsobilo něco jiného než ražba tunelu – třeba vadná kanalizace nebo intenzivní srážky.
V květnu 2008 se v pražské Stromovce po propadu půdy při ražbě silničního tunelu Blanka objevil kráter o průměru asi deset metrů. Nehoda se obešla bez zranění.
O pět měsíců později se vytvořil kráter znovu, tentokrát o rozměrech asi dvacet krát dvacet metrů. Další ražbu proto povolil Český báňský úřad až v lednu 2009.
Viníka tehdy policie nenašla a případy odložila. V červnu 2010 se ale Blanka propadla znovu, tentokrát u ministerstva kultury v Praze 6. Mezi ulicemi U Brusnice, Milady Horákové a Jelení vznikl kráter o rozměrech 20 krát 35 metrů.
V závalu zůstal uvězněn bagrista i se strojem. Záchranářům se ho podařilo po několika hodinách vyprostit. Kvůli propadu stavební firma Metrostav zaplatila Praze téměř 10 milionů korun a ČBÚ dal firmě pokutu jeden milion korun.
Naposled se ve Stromovce propadla zem loni. Podle odborníků za něj nemohl tunel Blanka, ale unikající voda ze zanedbaného vodovodu ve stráni. Nápor podmáčené půdy prý nemohla opěrná zídka, která je ve špatném stavu, vydržet.
Místo propadu nedaleko křižovatky ulic Evropská a Horoměřická