Praha musí do půl roku zahájit přestavbu čistírny odpadních vod na Císařském ostrově
Vedle dostavby tunelu Blanka, metra A nebo financování dopravního podniku má Praha ještě jeden velmi závažný problém - přestavbu Ústřední čistírny odpadních vod na Císařském ostrově. S pracemi je třeba začít do konce tohoto roku. Pokud se tak nestane a magistrát nedodrží termín, hrozí mu pokuty od inspekce ministerstva životního prostředí ve výši až jednoho milionu korun denně.
Současná vodní linka je na hranici technologické i stavební životnosti a nezvládá odstranit množství celkového dusíku v potřebných parametrech, které stanovuje evropská směrnice.
„Dneska nám tam v ročních průměrech řádově přitéká 18 až 21 miligramů celkového dusíku. Musíme to snížit na normu, která je poloviční, to znamená na 10 miligramů dusíku na litr,“ vysvětluje základní požadavek Jan Bouček z magistrátního odboru městského investora, který celý projekt vede.
O přestavbě čistírny odpadních vod na Císařském ostrově informovala redaktorka Anna Königsmarková
„To znamená, že po vybudování nové vodní linky, v celkových nákladech 5,8 miliardy korun, jsme schopní velkou část té vody vyčistit na nové vodní lince a v málo vodných a bezdeštných průtocích rekonstruovat stávající linku,“ říká Bouček.
Náklady ve výši 5,8 miliardy korun měla Praha získat od Evropské unie. Komisi se ale na projektu nelíbí hned několik věcí. Především příliš dlouhá nájemní smlouva se společností Veolia, která je podepsaná až do roku 2028, a také to, že vložené investice by mohly být ziskovým prostředkem pro tuto soukromou firmu.
Magistrát tak musí najít peníze na přestavbu ve vlastním rozpočtu. Část financí získá i letošním zvýšením vodného a stočného o 11 procent. Díky tomu do městské kasy přiteče 700 milionů korun.
Jan Bouček ale nevylučuje, že se bude cena vodného a stočného zvyšovat i v dalších letech.
„Nám toto navýšení stačí pokrýt výstavbu čistírnu, nestačí to ale pokrýt obnovu kanalizační a vodovodní sítě. Tam problém zůstává nedořešený a bez dalšího navýšení vodného a stočného bude rekonstrukce sítí a celého systému trvat mnohem déle,“ myslí si Bouček.
Rada hlavního města měla o zahájení stavby rozhodnout už před třemi týdny. Projednávání tisku ale nakonec přerušila.
„Během posledního půl roku zpracovává Veolia jakési tajné řešení, které nikdo nevíme a které by mělo naznačovat, že existuje i jiná varianta než ta, která je dnes schválená,“ říká Bouček.
Zástupce firmy Veolia na dotaz Českého rozhlasu emailem napsal, že nové řešení projektu představí magistrátu tento týden. Na kompletní změnu ale není moc času. Nová vodní linka musí stát do prosince roku 2017.