Ranvej královéhradeckého letiště pokryla pěna. Hasiči cvičili její použití při ostrém zásahu
Přistávací plochu královéhradeckého letiště obsadili hasiči. Nezasahovali ale u nouzového přistání letadla nebo u požáru. Ranvej jim sloužila k nacvičení ostrého zásahu, u kterého musí použít hasicí pěnu.
Jan Čech z chemické služby královéhradeckých hasičů je oblečený ve speciálním obleku. Ten na sobě hasiči musí mít při požárech, kde je sálavé teplo.
Povrch obleku je vyrobený z reflexního materiálu, takže teplo sálající z ohně se z něj odráží a neabsorbuje dovnitř. Poté, co Jan Čech několik minut pokrývá přistávací plochu hradeckého letiště hasicí pěnou, je na něm znát, jak je pohyb v obleku fyzicky náročný.
„Teplota se tam neodvádí, čili člověk tam dýchá vlastní vlhký vzduch dovnitř a ještě si tam přidává vlhkost. Oblek je neprodyšný, takže veškeré teplo zůstává uvnitř, a po dobu těch dvaceti třiceti minut, co v tom zasahuje, je člověk celkem unavený, zpocený a celkem zahřátý. Myslím, že se uvnitř ohřeje určitě na nějakých 39 stupňů,“ popisuje hasič.
Spolu s Janem Čechem si tu od úterý do čtvrtka práci s hasicí pěnou vyzkoušelo i jeho 30 hradeckých kolegů, jak ze stanice Pražská, tak i ze stanice U Přívozu.
Podle Libora Bohdaneckého z hasičského záchranného sboru Královéhradeckého kraje je takový výcvik velmi potřebný.
„Každý výcvik je potřeba, protože nelze cvičit jenom zásahem. Počet zásahů je samozřejmě omezený a je potřeba, aby si ho vyzkoušeli všichni příslušníci a všichni byli schopní provést zásah na profesionální úrovni kdykoliv,“ zdůrazňuje Libor Bohdanecký.
Hasicí pěnu hasiči nejčastěji používají při ostrých zásazích u autonehod a také například i při požárech různých skládek.