Vácha si mši dělal podle sebe, kritizuje kněz Tichý. ‚Hledejme kreativitu,‘ vybízí kněz Hurt
Byla mše Hospodin v hospodě, kterou sloužil kněz Marek Orko Vácha, vhodnou cestou, jak otevírat katolickou církev i sekulárnímu světu? Nebo se jednalo o porušení zásadních pravidel? „Dělat si bohoslužbu podle sebe není v pořádku,“ kritizuje v pořadu Pro a proti kněz Radek Tichý z Katolické teologické fakulty Univerzity Karlovy. „Hledejme jak být kreativní. To, že porušil pravidla, mi nevadí,“ říká kněz Josef Hurt pro Český rozhlas Plus.
Jak vnímáte vzájemnou omluvu arcibiskupa Jana Graubnera a otce Marka Orko Váchy? Je tím vše uzavřeno, nebo by se měl Vácha vrátit do funkce vikáře akademické farnosti při kostele Nejsvětějšího Salvátora?
Tichý: Je dobře, že ta omluva zazněla od obou pánů. Tím je ta událost uzavřena a je možné jít dál.
Hurt: Jsem vděčný za omluvu, která proběhla. Jsem ovšem přesvědčen, že to není uzavřené. Ukázalo to, že některé věci je potřeba řešit v širším kontextu. Chyběla mi komunikace a schopnost arcibiskupa pozvat Marka Orko Váchu a probrat s ním situaci, která nastala.
Zásadními výtkami bylo, že se mše svatá nekonala na příslušném místě a že se během ní konzumovaly nápoje. Sám Vácha přiznal, že některé podle něj drobnosti byly porušeny. Jak to vnímáte?
Hurt: Mně to nevadí. Respektuji, že některá pravidla by měla být dodržována. Ale už před 2000 lety bylo řečeno, zda je sobota pro člověka, nebo člověk pro sobotu.
V Brně běží také velmi krásný projekt Mše svatá v hospodě a nikdo s tím neměl problém. Koneckonců v některých rozhovorech brněnský biskup Pavel Konzbul k tomu dal svůj náhled, běží tam komunikace mezi knězem Janem Hanákem a biskupem a funguje to.
Jedny dveře se zavřely, další se otevřou. Kauzu vyhazovu chápu jako určité privilegium, říká Vácha
Číst článek
Tichý: Jde o celkový přístup k bohoslužbě: „Budu si to dělat, jak chci já, ne jak říká církev.“ Bohoslužba se samozřejmě v dějinách vyvíjela, ale dělat si to podle sebe není v pořádku. Marek Vácha říká, že to byly drobnosti, ale těch drobností bylo tolik, že je správné na ně poukázat.
V mnoha věcech v církvi je ponechána naprostá svoboda kreativitě – jak budeme s druhými mluvit o víře, jak budeme vyučovat děti, které chodí na náboženství, jak budeme připravovat ty, kteří se zajímají o křest. Ale bohoslužba je charakteristická tím, že tam jsou definovaná pravidla.
Pravidla, nebo kreativita?
Exkluzivita, speciálnost obřadu, to, že si to neděláme podle sebe – není to zásadní? Jinak se pravděpodobně zázrak proměny Těla Páně nedotkne oběti Kristovy. Jak to vnímáte?
Hurt: Mše svatá je něco důležitého. Já se ale ptám, jestli není katolická bohoslužba instrumentalizovaná. V roce 1985 byla mše svatá na Velehradě určitým projevem nesouhlasu s režimem, v Polsku se konaly mše ve fabrikách, v Linci také.
Máme mše svaté na pláži, na střeše restaurace. Když máme Půlnoční a vidíme tam nějaké lidi vzadu popíjet, je to už za hranou? Máme je vykázat?
Arcibiskup Graubner a kněz Vácha se navzájem omluvili. ‚Zranili jsme se necitlivou formou,‘ uvedli
Číst článek
To jsou dlouhodobě témata, která se ukázala na situaci Marka Orko Váchy v hospodě. Je to něco, co můžeme hledat v současné době – jak by to mohlo vypadat, jak respektovat pravidla a zároveň být kreativní.
Jak to vnímá Radek Tichý – respektovat pravidla a zároveň být kreativní?
Tichý: Jsou to krásné otázky a církev si je v současné době opravdu klade. Je dobře, že mohou zaznít díky této události znovu a s novou naléhavostí. V Itálii sloužil kněz mši v moři a v plavkách. Jeho biskup ho samozřejmě pokáral, protože jsou určité podoby, které bohoslužebnému dění škodí.
Papež František říká: „Respektujme pravidla bohoslužby, to je základní věc.“ Jakým způsobem? Dělejme to tak, jak máme, ale neupadejme do formalismu. Pojďme to naplnit životem, ale to neznamená, že ta pravidla porušíme.
Poslechněte si celý pořad Pro a proti. Audio je nahoře v článku.