Starostové chtějí zabránit stavbě letiště Vodochody i potřetí
Dvakrát už se starostům středočeských obcí podařilo zastavit výstavbě soukromého Letiště Vodochody. A doufají, že i na potřetí v boji proti rozšiřování terminálu firmy Penta uspějí. Nepřesvědčila je ani nabídka finančních kompenzací za noční lety nebo počty cestujících.
Na více než patnácti radnicích se proto sepisují argumenty, které do poloviny října odešlou na ministerstvo životního prostředí. Místním vadí především nadměrný hluk, bezpečnost letiště a jeho noční provoz.
O plánu na rozšíření letiště Vodochody i nesouhlasu místních natářela reportérka Petra Benešová
Zatímco Penta doufá, že do dvou let přistane ve Vodochodech první letadlo nízkonákladových společností, starostové věří, že tuhle soukromou investici stát konečně pohřbí.
„Samozřejmě, že je to kravál, kdo má pod tímhle žít a bydlet, pod tím se dá jenom umřít. Vadí nám i to, že s námi nikdo z Penty nejedná,“ stěžují si místní občané a slyšet v obcích okolo plánovaného letiště Vodochody jiný názor je skoro nemožné.
Lidé za svými domy nechtějí velké letiště s pravidelným mezinárodním provozem. Bojí se, že by do dvou let mohli přijít o svůj klid, pokud se tedy podaří vlastníkovi letiště, firmě Penta, rozšířit malý terminál, který zatím slouží jen pro soukromé lety.
V budoucnu by ale Vodochody měly přepravit více než tři miliony cestujících ročně a na ranveji by kroužily převážně letouny nízkonákladových společností.
Obavy z bezpečnosti i hluku
Starosta města Kralupy nad Vltavou, které se nacházejí jen několik kilometrů od přistávací dráhy, je rezolutně proti. „Obáváme se dopadů na průmyslovou zónu, která je severně od Kralup, kde je Česká rafinérská a další chemické závody a pochopitelně i zvýšené dopravy, která naše město postihne,“ uvádí Holeček. Vadí mu i případné noční lety.
Kralupy vedou iniciativu Stop Letišti Vodochody, která sdružuje více než patnáct obcí a proti rozšíření letiště už tři roky bojuje. Podle starostů zatím Penta neprokázala, že hluk z leteckého provozu nebude obtěžovat více než třicet tisíc obyvatel. Chtějí proto teď nové měření hluku, které bude monitorovat reálné letové zkoušky se zatíženými letadly jako v běžném provozu.
Penta se snaží situaci uklidnit a s obcemi se domluvit. Hluk podle ní nepřekročí limity, stejně tak nebude mít letiště noční provoz. Pokud by se nějaký let přeci jen opozdil a letadlo přistálo až po půlnoci, pošle Penta obcím kompenzaci padesát tisíc korun.
Starosta Líbeznic Martin Kupka však považuje takový slib za nevymahatelný. „Právní rozbor, který mají obce k dispozici, říká, že ve skutečnosti ten veřejný slib není ničím závazný. Dokonce ani není převoditelný na třetí osobu v případě, že by v budoucnu bylo letiště prodáno nebo přešlo na kohokoli jiného,“ vysvětluje Kupka.
Odpůrce letiště peníze nezlákaly
Vedení letiště si ale za svým tvrzením stojí. „Veřejný příslib je součástí dokumentace EIA, která byla předložena ministerstvu životního prostředí, je to tedy závazné. Jsme trochu zneklidněni tím razantním odporem, domníváme se, že ty obavy jsou trošku přehnané,“ říká mluvčí Karel Hanzelka, podle něhož bude na letišti jen šest přistání či vzletů za hodinu.
Lidé však o penězích od Penty nechtějí ani slyšet. „Ujišťuji vás, že v Dolanech těžko najdete občana, který by řekl – to je bezvadné, to bude prima, když nám budou nad hlavou každých pět šest minut startovat letadla,“ říká Dimitrij Halkov z občanského sdružení obce Dolany.
Už dvakrát se podařilo obcím výstavbu mezinárodního terminálu díky závažným připomínkám oddálit. Teď se o to pokusí znovu. Na ministerstvu životního prostředí leží dokument EIA, studie o vlivu stavby na životní prostředí. Potřetí ji už Penta musela kvůli argumentům obcí přepracovat a teď doufá, že už nebude mít s povolením výstavby problém.
Obce ale mohou ještě do 19. října poslat připomínky, ty budou mířit hlavně na hluk, noční lety a bezpečnost letiště.
Zvětšit mapu