Stát vyhlásil výběrové řízení na středočeskou část dálnice D3
Středočeská část budějovické dálnice D3 definitivně povede přes Posázaví, stát už vyhlásil na projekt výběrové řízení. Západní variantu dálnice schválilo na začátku roku ministerstvo životního prostředí, stavět se ale začne nejdřív za osm let.
Podle ministerstva životního prostředí je západní varianta dálnice z hlediska dopadů na životní prostředí přijatelná, dotčené obce ale s trasou nesouhlasí.
„Je tu hodně zastánců, ale ještě více odpůrců. Bude to hodně zasahovat do přírody, která je tady poměrně netknutá, a také to u nás vyžaduje rozsáhlé velké stavby tunelů a most přes Sázavu,“ řekla už dříve například starostka Jílového u Prahy Květa Holanová.
Se silnicí nesouhlasí ani Michal Bernard ze sdružení Klid: "Toto řešení je příliš drahé, pomalé a neekologické, stavebně a technicky extrémně náročné. My navrhujeme mnohem rychlejší a levnější řešení, a to je dokončení obchvatů obcí na silnici I/3 a její rozšíření po celé délce minimálně na vystřídaný třípruh, a dále také dostavbu rychlostní silnice R4 na Písek a České Budějovice a dostavbu čtvrtého železničního koridoru."
O dálnici D3 diskutovali Miroslav Patrik z Dětí Země, Michal Bernard ze zájmového sdružení Klid a senátor Pavel Eybert, předseda Sdružení pro výstavbu D3 a R4
Senátor Pavel Eybert, předseda Sdružení pro výstavbu D3 a D4, však tvrdí, že rozšířit silnici I/3 je nereálné: "Zkuste si představit situaci na silnici I/3 mezi Táborem a Prahou, zkuste tam rozkopat dvacet třicet úseků, které budete předělávat. 10 až 15 let by se tamtudy vůbec nedalo do Prahy dostat," říká Eybert.
Navíc je podle něj potřeba v Posázaví postavit kapacitně vyhovující silnici, která tam v současnosti chybí.
Ministr dopravy Pavel Dobeš podotýká, že dosáhnout stoprocentní obecné spokojenosti nelze: "Předpokládáme, že bude méně problémů, co se týče jednotlivých zastavěných aglomerací. Pokud jde o jednotlivé trasy, vždycky se najde skupina obyvatel, která má s tou trasou své problémy, to se děje u každé výstavby liniové stavby.“
Šedesátikilometrová trasa povede přes Jesenici, Psáry, Heřmanice a Mezno. Východní varianta by vedla přes Říčany a Benešov, měla by prý ale větší dopad na zdraví obyvatel okolních obcí.
Podle Ředitelství silnic a dálnic bude územní rozhodnutí schváleno nejdřív v roce 2015, poté dojde na výkup pozemků. Dálnice D3 má spojit Prahu přes Tábor a České Budějovice s Rakouskem.