Stát výrazně zasáhne do železniční dopravy na Vysočině

Železniční doprava na Vysočině je ve stávajícím rozsahu ohrožená. Stát chce totiž zákonem rušit memorandum mezi kraji a Českými drahami a Vysočině pošle o pětinu méně peněz. Právě z těchto prostředků kraje dotují jinak ztrátovou železniční přepravu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vlakové nádraží Jihlava

Vlakové nádraží Jihlava | Foto: Olga Štrejbarová

Počet vlaků by se snížit neměl, podle náměstka hejtmana Libora Joukla bude ovšem problém s jejich financováním ze strany kraje.

„Kraj Vysočina má s Českými drahami podepsánu desetiletou smlouvu a jsme tady v disproporci řádově o nějakých 25 procent, které jsou dolů, a tím pádem by se to asi podepsalo na snížení počtu dofinancovávaných vlaků,“ uvedl.

Zástupci Českých drah říkají, že jezdit budou jen vlaky, které někdo – tedy kraj – zaplatí. Ředitelka Centra osobní přepravy na Vysočině Lenka Horáková naznačila, že bez dotací vlaky jezdit nemohou.

„Umím si představit, že jsme akciová společnost, která podniká se službou, kterou si někdo musí objednat a musí ji uhradit. To je základ našeho podnikání,“ řekla.

Ministerstvo financí podle mluvčího Ondřeje Jakoba snížení částky vysvětluje celkovými úsporami státu.

„Ta částka byla snížena proto, že spoříme ve státním rozpočtu, takže z úsporných důvodů. Kraje to mohou samozřejmě vyrovnat a vyřešit potom po svém, i dopravu v regionu celkově. My chceme, aby účinnost toho zákona byla od roku 2014,“ vysvětlil mluvčí.

Milan Kopecký, Eva Presová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme