Trať ‚vlaku svobody‘ mezi Aší a německým Selbem zřejmě znovu ožije

Před šedesáti lety projel nádražím v západočeské Aši slavný vlak svobody. Z komunistického Československa tehdy vyvezl 110 lidí. Únos, který se obešel zcela bez zranění a v západním světě vyvolal velký údiv, zorganizovalo jen několik odvážlivců. Vlak zastavil necelý kilometr za německou hranicí, v tehdejší americké zóně.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

"Vlak svobody" na archivním snímku z roku 1951

"Vlak svobody" na archivním snímku z roku 1951 | Foto: Archiv Roberta Koutného

Na slavné trati se od roku 1995 nejezdí. Města Aš a německý Selb teď ovšem chtějí přeshraniční provoz obnovit.

Jak říká ašský místostarosta Pavel Klepáček, poslední překážka padla a rozhodne se během několika týdnů:

Přehrát

00:00 / 00:00

Ašský místostarosta Pavel Klepáček informuje o možném zprovoznění trati

„V červnu proběhlo v nedalekém Selbu referendum, zda se město Selb bude finančně spolupodílet na obnově trati. Dvě třetiny občanů řekly, že ano. Teď na říjen je naplánována další schůzka, kterou organizuje bavorské ministerstvo dopravy a tu schůzku jsou pozváni jak zástupci Českých drah, tak zástupci drah německých a už by se tam měly dojednávat konkrétní kroky na zprovoznění trati.“

Postarali se, aby vlak nemohl zabrzdit

Za únosem vlaku stáli strojvůdce Jaroslav Konvalinka, výpravčí Karel Truxa a lékař Jaroslav Švec.

„Tam v té rovině tenkrát vlak zastavil pro údajnou poruchu na brzdách. Vystoupili a vypustili vzduch z potrubní. Když budou projíždět Aš, tak aby nikdo nemohl zatáhnou za brzdu a vlak zastavit,“ popisuje místo na 20. kilometru trati Josef Týma, který se o událost z roku 1951 zajímá.

Dodává, že u ruční brzdy v každém vagónu pak stál jeden z organizátorů únosu. Tak proběhly poslední přípravy a vlak dál pokračoval bez zastávky.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Lucie Husárové o jízdě vlaku svobody

„Tady stáli lidi a čekali a vlak místo aby brzdil, tak přidával a frčel rovně dál,“ vypráví Týma na nádraží v Aši.

V tu chvíli nastala panika. Ve vlaku bylo přes 100 cestujících, ale nikdo už nemohl rozjetou soupravu zastavit.

Většina cestujících se vrátila

„Uznávám to jako jeden z nejúžasnějších únosů a vlastně přechodů za železnou oponu. Nenásilný, neodskákali to zbytečně další lidi, nikoho nezastřelili,“ myslí si výpravčí železniční stanice v Aši Petr Šlingr.

Celkem 35 cestujících z vlaku využilo situace a zůstalo za hranicemi. Ostatní, mezi nimi především lázeňští pacienti a školáci, se vrátili do Československa.

Josef Týma s reportérkou Lucií Husárovou na 1. nástupišti železniční stanice Aš | Foto: Robert Koutný

„Mělo to dopady na život v celém Ašském výběžku. Tehdy mladý komunistický režim zavětřil nebezpečí, že by se takovéhle věci mohly dít, a nasadil všechny páky na to, aby se tomu zabránilo,“ pokračuje Týma.

Začaly kontroly všech vlaků i aut, lidé směli do Ašského výběžku jen na propustku a všude byla pohraniční stráž.


Zvětšit mapu

Lucie Husárová 1, Marína Dvořáková, Kristina Winklerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme