V Praze bude 200 nových autobusových zastávek na znamení
Lidé, kteří v hlavním městě jezdí pravidelně autobusem, by měli na začátku příštího týdne zbystřit. Téměř dvacet procent stálých zastávek se totiž mění na zastávky na znamení. A nejsou to z daleka jen stanice na okraji města, ale třeba i na Vinohradech.
Řidič autobusu bude mít povinnost zastavit pokaždé, když na zastávce na znamení někoho uvidí. Cestující tak už nebudou muset na přijíždějící autobus mávat. Pro ty, kteří vystupují, se nic nemění: uvnitř vozu budou muset dát řidiči znamení, stejně jako dřív.
Reportér Jan Herget natáčel s cestujícími třeba i na zastávce Vlašimská v Praze na Vinohradech
Proč se v hlavním městě nové zastávky na znamení zavádějí, vysvětluje Filip Drápal ze společnosti Ropid, která organizuje veřejnou dopravu v Praze a jejím okolí.
„Je to kvůli tomu, abychom jednak zlepšili cestování, zrychlili dopravu, zlepšili tepelnou pohodu v autobusech tím, že se bude méně zastavovat, méně otvírat a zavírat dveře.“
A ušetří se také pohonné hmoty, protože autobusy budou méně brzdit a znovu se rozjíždět.
Pražané se musí připravit na to, že od pondělí 3. ledna se 150 stálých zastávek změní na zastávky na znamení. V okolí Prahy to pak bude dalších 50.
Už teď funguje v Pražské integrované dopravě zhruba 600 takových zastávek, takže to bude nárůst asi o 20 procent.
„Byly vytipovány zastávky, kde buď nikdo nevystupuje, nenastupuje, nebo pouze v některých případech dochází k výstupu, nástupu. Jsou to méně frekventované zastávky na okrajích Prahy nebo tam, kde jezdí třeba více linek a autobus tam nemusí vždy zastavit,“ dodává Filip Drápal z Ropidu.
Zastávky na znamení preferují i jiná velká města třeba v Rakousku, Německu nebo v Holandsku. Jestli se tento systém osvědčí, bude v Praze zastávek na znamení stále přibývat. Podobnou cestou se vydala i jiná česká a moravská města - například Brno, Ostrava nebo Liberec.