Zbrojařské firmě hrozí za inzerát na samopaly až dvoumilionová pokuta
Až na dva miliony korun může přijít zbrojařskou firmu Zelený sport z Vysokého Mýta její poslední inzerát na samopaly. O reklamu s islámským radikálem, který se chystá zabít britského humanitárního pracovníka Davida Hainese, se už začala zajímat policie a ode dneška i živnostenský úřad.
Firma Zelený sport použila autentickou fotografii islámského radikála a jeho rukojmí, které skutečně zabil. Reklamu doprovází text „S holýma rukama můžete být brzy na kolenou“ a také informace, že portál nabízí největší výběr kalašnikovů „v křesťanské Evropě“.
Po upozornění Českého rozhlasu se proto o kontroverzní reklamu začal zajímat pardubický živnostenský úřad, který dnes oficiálně začal s prošetřováním.
„Reklama nesmí být v rozporu s dobrými mravy, nesmí urážet náboženské a politické vyznání, nesmí vyvolávat strach,“ vysvětlil důvody už dříve mluvčí úřadu Dominik Barták. Úředníci mohou o pokutě rozhodnout do měsíce nebo dvou.
„Může být udělena pokuta až do výše dvou milionů korun v případě, že se prokáže porušení zákona o reklamě,“ upřesnil mluvčí pardubického živnostenského úřadu.
Policie případ prověřuje
Od minulého týdne se o inzerát zajímá také policie. Tu Český rozhlas upozornil celkem na tři inzeráty, které firma Zelený sport uveřejnila. V jednom z nich se objevilo například ozbrojené dítě.
Mluvčí Lenka Vilímková v pátek potvrdila, že kriminalisté začali společnost prověřovat. Na informace o případné výši trestu je ale podle ní ještě brzy.
„Od přijetí oznámení prověřujeme, zda ve věci došlo ke spáchání protiprávního jednání. V tuto chvíli zatím nebyla právní kvalifikace stanovená,“ uvedla policejní mluvčí.
Negativní ohlasy i v Británii
Zprávu o kontroverzní reklamě převzala i zahraniční média. Dostala se také k rodině zavražděného Hainese.
Podle policejní mluvčí Lenky Vilímkové se britská policie do vyšetřování zatím nezapojila. Nicméně reklama v Británii vzbudila velmi negativní reakce, stejně tak i třeba v Německu.
Původce reklamy, zbrojař Martin Rudolf, od začátku tvrdí, že chtěl zákazníky jen zaujmout. „Cílí na skupinu sportovních střelců. Měl je pobavit a zaujmout něčím, co je dneska frekventované a mediálně známé. Ale nemá to propagovat nic kromě našich výrobků. Já si myslím, že za hranicí vkusu je spíš zabíjet ty lidi než dělat inzerci v odborném periodiku,“ řekl.
Jeho inzerát odsoudila i Rada pro reklamu.