Nové granule od českých vědců zadržují vodu, aktuálně je testují mezi tramvajemi v Mostě

Čeští vědci si nechali patentovat speciální granule, které dokážou zadržovat vodu. Jsou vyrobené z materiálu z bioplynových stanic a vydrží fungovat až pět let. Národní centrum zemědělského a potravinářského výzkumu je momentálně testuje v Mostě, kde zadržují vodu pro trávník v několik metrů dlouhém tramvajovém pásu.

Most Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Testování nových granulí zadržujících vodu na tramvajové trati v Mostě

Přírodní granule od českých vědců zadrží až 10 mililitrů vody | Foto: Jan Beneš | Zdroj: Český rozhlas

„Je to čistá organická hmota,“ říká o běžně asi 1,5 centimetru dlouhých a centimetr širokých granulích člen vědeckého týmu Martin Stehlík. Nový český patent se až třikrát nebo čtyřikrát zvětší po zalití vodou, kterou dokáže zadržet a postupně uvolňovat i deset dní. Zatím jen není jasné, jaké budou náklady na jejich používání.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si reportáž Jana Beneše z testování nových granulí v severočeském Mostě

„Během 15 minut nasají 10 mililitrů vody. Jejich zadržovací schopnost je opakovaná, takže zůstávají v půdě, popisuje ještě granule Stehlík. Jejich využití je možné v zemědělství, ale i ve městech všude tam, kde v současnosti pracují nákladné zavlažovací systémy. „Určitě mohou být zajímavé v bytové zástavbě měst, kde zeleně moc není,“ doplňuje.

Testování nových granulí zadržujících vodu na tramvajové trati v Mostě | Foto: Jan Beneš | Zdroj: Český rozhlas

Testování nových granulí zadržujících vodu na tramvajové trati v Mostě | Foto: Jan Beneš | Zdroj: Český rozhlas

Vědci z Národního centra zemědělského výzkumu je teď v praxi zkouší v severočeském Mostě, kde díky nim na krátkém úseku tramvajových kolejí roste vysoká zelená tráva. Mostecko je pro testování ideální region. Patří totiž do oblasti, ve které podle hydrometeorologů dlouhodobě prší třikrát méně než jinde v Česku.

Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova s granulemi už teď počítá při rekonstrukci tramvajových tratí. „Určitě rádi využijeme technologii, která nám zjednoduší péči, říká mluvčí společnosti Hana Syrová, podle které zelené tramvajové pásy přispějí ke snížení hlučnosti i prašnosti.

Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme