Dlouhá cesta koně Převalského po Mongolsku: 300 km trvalo 22 hodin

Čím modernější auto nebo letadlo máte k dispozici, tím hůř se s ním dostanete na odlehlá místa. Příkladem je transport koní Převalského do západního Mongolska. Bez ruských UAZ nemyslitelná věc. A kdyby ještě létaly staré Antonovy, nebylo by náklaďáků potřeba vůbec. Antonovy ale nejsou, moderní stroj ve stepi nepřistane, a tak se převaláci museli převážet na velmi letitých ruských autech.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Koně Převalského z pražské Zoo už jsou v Mongolsku

Koně Převalského z pražské Zoo už jsou v Mongolsku | Foto: Ľubomír Smatana | Zdroj: Český rozhlas

Doprovodné vozy selhávají jeden za druhým. Jediní koně mají lepší náklaďák. Řidiči ale mají štěstí, je úplněk, tak aspoň vidí do motoru. Chlazení, spojka, karburátor, startéry.

„Do terénu se vždycky používají tyhle auta. Je to skutečně standardní. Je to hlavně jediné, na co tu existují náhradní díly a s čím si umějí poradit. Když se vysype elektronika, tak je konec a musí se čekat, až kolem pojede další auto,“ říká Dita Táborská, konzulka z české ambasády.

Konečně motor chytne. Zastávky děláme snad každých dvacet minut. Usednout, nohy pod sebe, díra za dírou, kilometr za kilometrem. Konečně odjíždíme.

Konvoj s převaláky urazil 300 kilometrů z letiště do rezervace za 22 hodin. Šoféři se až na výjimky nestřídali. Celou strastiplnou cestu by si ale lidé z pražské zoo mohli odpustit, kdyby sehnali ruské letadlo Antonov.

„Proslulé Antonovy, které přistávali prakticky přímo na ploše poblíž aklimatizačních ohrad. Tahle éra skončila, všichni se jich zbavili. A dneska bohužel není žádné letadlo, které by bylo schopné přistát na mongolské stepi,“ říká Evžen Kůs, správce plemenné knihy.

Ľubomír Smatana Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme