EAN a QR ovládají naše životy. Čárový kód slaví šedesátiny

Je to právě šedesát let, co američtí vynálezci Joseph Woodland a Bernard Silver získali patent na čárový kód. Dnes se na světě používá přibližně 200 standardních čárových kódů a v běžném životě před nimi skoro není úniku.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Čárový kód. EAN kód

Čárový kód. EAN kód | Foto: Comstock Images

Zvuk čtečky čárových kódů provází třeba celou pracovní směnu pokladních v supermarketu. Neustálé pípání sice můžou upřímně nenávidět, jejich práci ale značně urychluje.

Většina výrobků je označena takzvaným EAN kódem s 13 číslicemi a řadou různě širokých čar. Nositelem informace jsou ale i mezery mezi jednotlivými čarami. Z číslic lze určit zemi, kde je zaregistrovaný výrobce, i kód výrobku. Tam, kam by se 13 čísel nevešlo (třeba na balení žvýkaček), se používá kratší, osmi číselný kód.

Čárový kód pronikl třeba i do knihoven. To tam je zdlouhavé zapisování vypůjčených titulů do čtenářských průkazek. Klasické EAN kódy jsou jednorozměrné.

Přehrát

00:00 / 00:00

O uplatnění čárových kódů v našem životě se ve své reportáži zajímala redaktorka Českého rozhlasu Karolína Rezková

Dnes se stále častěji používají dvojrozměrné QR kódy, které mohou nést větší množství dat. Chytrý mobilní telefon z černobílého čtverce vyčte třeba odkaz na internetovou stránku, nebo kontaktní informace.

„Já sám mám na vizitce QR kód, který obsahuje kontakt, telefonní číslo a emailovou adresu, která se uloží rovnou do telefonu, pokud si člověk kód naskenuje,“ vysvětluje vedoucí týmu vývoje portálu Seznam Lukáš Kokoška.

QR kódy mají ve velké oblibě pracovníci marketingu, kteří si s jejich pomocí můžou přesně změřit úspěšnost reklamních kampaní. QR kódy využívají i e-shopy.

„Vytiskli velké plakáty, umístili je v metru, na plakátech byla fotografie obchodu s různým zbožím, pod každou položkou byl QR kód. Lidé v metru si mohli dané zboží naskenovat pomocí QR kódu, rovnou přišli na elektronický obchod a mohli si vytvořit objednávku,“ popisuje Lukáš Kokoška, jak tuto marketingovou metodu použila firma Tesco, když chtěla proniknout na jihokorejský trh.

QR kód pro Zprávy ČRo pro Android | Foto: Český rozhlas

Aby mohl zájemce rozšifrovat QR kódy, musí mít dost světla, správný úhel a hlavně si do mobilu musí stáhnout jejich čtečku - kvůli bezpečnosti nejlépe takovou, která nejdříve nabídne, zda opravdu zájemce chce, aby ho na nabízenou internetovou stránku přesměrovala.

Karolína Rezková, mad Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme