Kalašnikov má za sebou marketingový restart. Zbrojovka hledá náhradu za americký trh
Hospodářské sankce západu proti Moskvě kvůli situaci na Ukrajině dopadly i na jednu z nejznámějších ruských firem. Zbrojovka Kalašnikov, výrobce legendárního samopalu AK-47, přišla o klíčové odbytiště zbraní ve Spojených státech. A hledá cestu z krize i na asijských a na afrických trzích.
Nová a drahá reklamní kampaň má navíc automatické pušky ukázat jako zbraně, které ochraňují mír. V ruštině má ale slogan dvojí význam. Dá se vykládat i tak, že Kalašnikov se hlásí k renomé nejrozšířenější zbraně na světě.
V propagačním videu se firma Kalašnikov prezentuje bezmála jako mírotvorce. Její zbraně prý pomohly v boji za národní sebeurčení řadě národů v Latinské Americe nebo Africe. Legendární samopal údajně bránil práva a bezpečí lidí po celém světě.
Přehnaně pozitivní tón nové kampaně má svůj důvod. AK-47, celosvětově známý zkrátka jako kalašnikov, má totiž renomé zbraně, která zabila v celosvětovém měřítku nejvíc lidí. Za necelých 70 let od sestrojení prvního exempláře samopalu se podle odhadů prodalo ve světě celkem asi 100 milionů kusů.
Zpytování konstruktéra
Sám ruský tvůrce slavného samopalu AK-47 Michail Kalašnikov tvrdil, že zbraň sestrojil pro obyčejné vojáky, proto byla tak jednoduchá a spolehlivá. Měla sloužit hlavně na obranu vlasti, tedy Sovětského svazu.
To, že se později dostala i do rukou teroristických skupin nebo dětských vojáků, nesl vynálezce zbraně těžce.
Poté, co loni v prosinci Kalašnikov zemřel, také vyšlo najevo, že napsal dopis jednomu z církevních hodnostářů, ve kterém litoval všech lidí, které jeho zbraň připravila o život. Pohnuté svědomí otce samopalu ale byznys se zbraněmi nezpomalilo.
To udělaly až americké sankce uvalené na Rusko kvůli situaci na Ukrajině. Kvůli nim se údajně zastavil i kontrakt na dodávku 200 tisíc loveckých a sportovních zbraní do USA a Kanady.
Americký trh byl velmi důležitý a firma musí najít nová odbytiště hlavně v Asii, Tichomoří a Africe, řekl šéf koncernu Kalašnikov Alexej Krivoručko.
Kalašnikov teď proto představil moderní podobu značky, změnil firemní barvy, a do budoucna chce kromě samotných pušek vyrábět také sportovní oblečení nebo nože pro přežití v přírodě.