Nespokojení zákazníci mobilních operátorů chystají bojkot
Nespokojení zákazníci mobilních operátorů chystají na tuto neděli bojkot jejich služeb, kdy na dvě hodiny vypnou svůj telefon. Akce je organizována přes Facebook a jejím cílem je upozornit na to, že ceny za hovory, SMSky a přenosy dat jsou v České republice nejvyšší v celé Evropě - tak to alespoň prezentují organizátoři.
Nespokojeným uživatelům se nelíbí ceny, jaké pro český trh nastavili tři hlavní operátoři, jsou prý v rámci celé Evropy nevyšší.
Například Miroslav Čepický z Vodafonu si to ale nemyslí: „My jsme ti, kteří snižují ceny na trhu dlouhodobě a razantně. V poslední době jsme bezkonkurenčně snížili přenosy z ciziny. Ta cena je nízká i v rámci mezinárodního srovnání,“
Příspěvek Jana Hergeta k nedělnímu bojkotu nespokojených zákazníků mobilních operátorů
Podobně se na věc dívá i společnost Telefónica, která nespokojeným zákazníkům vzkazuje, že každý si může nastavit tarif přesně podle svých potřeb a platit tak co nejméně.
Obecně operátoři pro chystaný bojkot nevidí žádné relevantní důvody. Martina Kemrová z T-Mobilu chápe tento projev nespokojenosti spíš jako důsledek toho, že komunikace se stala běžnou součástí našeho života: „Lidé to vnímají jako něco, na co mají právo. Kdykoli, kdekoli a nejlépe zdarma.“
Ve večerních Ozvěnách dne o tématu diskutovali Luděk Vokáč z odborného serveru Mobil.cz a předseda rady Českého telekomunikačního úřadu Pavel Dvořák
Další rozvíjení tohoto názoru by už spíš náleželo sociologům. Kolik lidí se v neděli odpoledne do bojkotu zapojí by ovšem operátoři měli vědět přesně. „Aktuální stav sítě samozřejmě sledujeme,“ dodává Miroslav Čepický.
Operátoři ani organizátoři si nemyslí, že by hromadné vypnutí telefonů současnou situaci nějak výrazně ovlivnilo. Podle iniciátorů jde spíš o upozornění na postoj a praktiky těch, kteří v České republice telekomunikačnímu trhu vládnou.
Organizátoři bojkotu viní ČTÚ z nečinnosti
Organizátoři výzvy k bojkotu, kteří mimochodem zůstávají ve virtuální anonymitě, ovšem nekritizují jen operátory. Nelíbí se jim ani práce Českého telekomunikačního úřadu. Ten prý nadvládě tří velkých operátorů nad českým trhem nečinně přihlíží a jejich postupy dokonce obhajuje a podporuje.
„Český telekomunikační úřad může s operátory například vyjednávat o frekvenčních přídělech,“ souhlasí specialista na moderní komunikační technologie Luděk Vokáč z odborného serveru Mobil.cz
Podle předsedy rady Českého telekomunikačního úřadu Pavla Dvořáka ale ČTÚ žádné úsilí na operátory vyvíjet nemůže: „Zákon nám nedává žádnou možnost, jak koncové ceny mobilních operátorů regulovat.“
Sami zákazníci větší tlak podle Vokáče vyvíjet nemohou: „Jak by to dělali. Osobně pochybuji o tom, že například ta nedělní iniciativa bude mít nějaký výrazný dopad na provoz v sítích mobilních operátorů.“