Podle odborníků nebylo příčinou zřícení japonského tunelu Sasago zemětřesení
V Japonsku dál vyšetřují havárii v silničním tunelu Sasago. Strop tunelu u Tokia se zřítil v neděli ráno místního času. Trosky zasypaly několik desítek aut, nejméně devět lidí zahynulo. Neštěstí otevřelo v zemi diskuzi o tom, zda jsou starší japonské tunely bezpečné.
Japonsko je hornatou zemí s množstvím tunelů, které pocházejí převážně ze 70. a 80. let minulého století. Za jednu z možných příčin nedělního neštěstí experti označili uvolnění kovového kotvení stropních panelů.
S tím souhlasí i profesor Českého vysokého učení technického Jiří Barták: „Nezřítila se nosná klenba tunelu. Jedná se o ražený tunel s klenbovým tvarem. V tomto případě byl do nosného klenbového tvaru vložen mezistrop kvůli větrání tunelu. Tento rovný strop je tvořen panely, které jsou uloženy na úhelnících, které jsou na závěsech a ty jsou připevněny k nosné klenbě. Zřejmě se uvolnily nosníky, které byly vlepeny do děr v nosné horní klenbě.“
O možných příčinách zhroucení stropu v japonském tunelu Sasago mluvil na Rádiu Česko profesor Českého vysokého učení technického Jiří Barták
Jednou z hypotéz byla i ta, podle které konstrukci tunelu narušila častá zemětřesení.
„Je pravdou, že Japonsko je velmi aktivní seismickou oblastí. Nicméně ražené tunely ve velké hloubce seismickým účinkům odolávají velmi dobře. Prakticky nedochází k žádným škodám. V Japonsku je spousta tunelů, které prodělaly i řítivá zemětřesení a nikdy se jim nic nestalo. Podporuje je zemní masiv a nemají proto možnost se uvolnit. Povrchové podzemní stavby, například vestibuly metra a podchody, prodělávají při zemětřesení krize. Hluboké tunely nikoliv, takže je nepravděpodobné, že by zrovna seismické účinky zemětřesení něco způsobily na tomto tunelu,“ vysvětluje Barták.
Po nehodě japonské úřady nařídily kontrolu všech dálničních tunelů. Tunel Sasago ale podle jeho provozovatele prošel kontrolou před dvěma měsíci. Přesto došlo k jeho zhroucení.
Podle Bartáka je však kontrola pouze vizuální. Navíc větrací prostor obvykle není přístupný. Kontrola vlastního závěsu se proto dělá obtížně.
Barták ale věří, že nové kontroly možná pomohou tomu, aby se nic takového neopakovalo. Podobná neštěstí totiž vedou ke změnám v kontrole.