Podobu plánovaného Železničního muzea pomohli vymyslet studenti architektury
Na 150 historických parních lokomotiv, prvorepublikových drezín nebo vagonů z druhé světové války budou moct obdivovat návštěvníci plánovaného Železničního muzea v Praze. V areálu bývalých výtopen Masarykova nádraží se jej chystá vybudovat pražské Národní technické muzeum.
Přípravy začnou už letos a samotná stavba má trvat několik let. Muzeum ale chtělo mít už předem jasnou představu, jak by mohl budoucí výstavní prostor vypadat. Na pomoc si proto přizvalo studenty architektury z českých a slovenských univerzit.
Ti byli osloveni s nabídkou vypracovat návrh řešení stavby Železničního muzea tak, aby byly zachovány všechny důležité historické, ale i funkční prvky celkem tří budov a dvorany, která má být zastřešena. Slovy ředitele Národního technického muzea Karla Ksandera byla vypsána studentská architektonická soutěž, ze které teď hodlá muzeum čerpat inspiraci. Tu nakonec poskytlo hned 22 přihlášených návrhů.
„Studenti přicházejí s dobrými nápady, s dobrými myšlenkami , které budeme moci zakomponovat do našeho investičního záměru. Inspirativní jsou například různé konstrukce, tvary a řešení, vlastně zastřešení mezi těmi dvěma budovami nad kolejištěm, které tam dnes je. Těch inspirací je tam poměrně hodně," říká ředitel technického muzea.
Existuje už i podrobná koncepce Železničního muzea. To chce návštěvníkům nabídnout řadu zajímavostí ze světa vlaků, takovou perličkou by mohl být například císařský vůz někdejšího následníka rakousko-uherského trůnu Ferdinanda D´Este nebo typy vozů z druhé světové války, které převážely vězně mezi koncentračními tábory.
Především si ale muzeum podle ředitele Michala Novotného klade za cíl provést návštěvníky historií železnice v kontextu doby.
„První fáze je věnována úplným počátkům, přes koněspřežné dráhy až po první vlaky, které sem přijížděly z Vídně a Moravy. V druhé fázi je prostor zaměřený na průmyslové podnikání, uhelné dráhy. Další fáze je věnována druhé polovině 19. století a začátku 20. století, kdy železnice už je běžnou součástí života, a období první republiky, období druhé světové války a potom druhá polovina 20. století," přiblížil Novotný.
Podmínkou pro stavaře je také zachování funkční tratě. A to proto, že muzeum má představit všech 150 exponátů, které Národní technické muzeum vlastní. Do prostoru se ale najednou vejde jen kolem 50 vozidel. Proto bude muzeum spojeno kolejemi s bývalým depem v Chomutově, kde se nachází celý depozitář muzea, aby mohla výt výstava obměňována.
Muzeum se otevře nejdřív za pět let
Železniční muzeum by mohlo být zprovozněno mezi lety 2018-2020. Záleží na tom, jak rychle budou uvolněny finance z ministerstva kultury a jak dopadnou ekologické posudky. Například kvůli úniku oleje na budovách vznikly nemalé škody, které také ovlivní investiční záměr. Ten by měl být hotový do konce června a ještě letos by měla být vypsána architektonická soutěž.
Práce jsou plánovány na zhruba pět až sedm let, jak to bude doopravdy, prý ale ukáže čas. Stavba Železničního muzea už má za sebou několik neplánovaných zdržení. Stát předal areál Národnímu technickému muzeu v roce 2001, o rok později přišly povodně a od roku 2004 plány na celých osm let zhatila stavební uzávěra, kterou Praha zrušila teprve v loni.