QR kódy jsou mostem mezi skutečným a virtuálním světem
Lidé se jich zatím tak trochu bojí, a proto je spíš ignorují. Černobílé, nic neříkající čtverečky s tečkami uvnitř, ale mnohdy ukrývají spoustu zajímavých informací. QR kódy slouží jako most mezi reálným a virtuálním světem. Do černých teček se dá totiž jednoduše schovat odkaz na internetovou stránku, SMS, video, kontakt nebo jen prosté sdělení. Ke čtení kódu vám přitom stačí mobilní telefon s příslušnou aplikací.
Vtip je v tom, že nemusíte složitě opisovat dlouhou webovou adresu nebo geolokační informace. Často se s QR kódem můžete setkat i na vizitce.
„Hodně lidí tu vizitku vezme a do počítače ručně vyťukává informace, kterých je tam hodně. Je tam jméno, adresa, email, skype, a pokud toto člověk nechce dělat, tak tu vizitku před nás strčí, my ji vyfotíme, klidně mu ji můžeme vrátit, telefon se zeptá ‚uložit?‘, my řekneme ‚ano‘ a celý úkon skončí,“ popisuje využití kódu šéfredaktor serveru ROOT.cz Petr Krčmář.
Nejde tedy jen o geniální marketingovou záležitost, ale hlavně o rychlý přístup k informacím.
„Třeba v liberecké zoo je u každého zvířete QR kód a když si ho vyfotíte, tak vás to připojí na webovou stránku, kde jsou další zajímavé informace o tom zvířeti,“ pokračuje Krčmář.
A takových možností je nekonečně mnoho. Kód by se dal teoreticky využít i pro kupování lístku v MHD nebo při posílání DMS.
„Prostě to vyfotím, mobil se mne zeptá, jestli to chci poslat, zadám ‚ano‘ a tím jsem skončil, uvádí Krčmář.
Marketingový tah
Co se týče reklamy, díky QR kódu lze například změřit, jak moc je mezi lidmi úspěšná. Z vlastní zkušenosti mluví Petr Andrýsek ze Socialsharks.cz:
„Dají se měřit QR kódy z různých billboardů a reklam a tak se dá zjistit, jaká reklama byla pro lidi nejzajímavější.“
Firma navíc působí moderně a inovativně. QR kód se dá také různě upravovat a přesto je čitelný. Schovat za něj můžete i odkaz na Facebookové stránky. Tam potenciálního zákazníka můžete hned polapit v případě, že se stane fanouškem.
„Dali jsme QR kód na obyčejnou reklamní plachtu, která byla pověšená u nějakého bruslení a za týden si to vyfotilo přes 120 lidí. Čekal jsem, že na to nebude reagovat nikdo, navíc v Ostravě, ale šlo to,“ uvádí Andrýsek.
Lehká výroba
A vyrobit si vlastní tajemný čtvereček je hračka. Vysvětluje Petr Krčmář. Stačí si na internetu najít jakýkoli generátor QR kódů:
„Přímo si vyberete položku, kterou chcete generovat, třeba webovou adresu. Objeví se kolonka, do které se adresa zadá, a stiskne se tlačítko ‚vygeneruj‘. Kód se hned objeví na obrazovce jako obrázek.“
Velikost kódu se samozřejmě liší podle obsahu, který do něj dáte.
„Třeba www.rozhlas.cz je jen několik znaků, takže i kód je relativně malý. Když se využije například textový box a napíše se do něj básnička, tak kód bude větší, protože se do něj musí vejít více znaků,“ dodává Krčmář.
Těch se do čtverce vejde až 3 a půl tisíce. Jeho čtení je pak ale obtížnější.