Vědci vyvinuli software, který podle hlasu rozezná emoce
Nový software, který vyvinuli vědci brněnské techniky a pardubické firmy Retia, dokáže podle lidského hlasu rozeznat emoce. Využití by mohl najít v call centrech, na dispečincích záchranných sborů nebo při měření stresu a únavy při povoláních náročných na pozornost.
Podle jednoho ze spoluautorů softwaru Petra Nováka ze společnosti Retia se vědci inspirovali záznamovými systémy v call centrech.
„Identifikovali jsme velký paradox, což je obrovské množství nevyužitých informací v hlase," vysvětluje jeden ze spoluautorů softwaru Petr Novák ze společnosti Retia.
Hostem Světa o druhé na Rádiu Česko byl Jeden ze spoluautorů softwaru Petr Novák ze společnosti Retia
„Každé call centrum pořídí desítky tisíc záznamů, a nedokáže informace z hlasu žádným způsobem vytěžit. Do současné doby byla v podstatě jen jedna možnost, a to byl poslech. Což je samozřejmě velmi neefektivní a nákladné. Call centra průměrně dokážou poslechnout kolem jednoho, dvou procent hovorů,“ dodává.
Rozeznání lidských emocí je založeno na pokročilé spektrální analýze lidského hlasu. Na základě určitých příznaků je pak možné mapovat parametry hlasu do určité emoční oblasti.
Podle Nováka software pokrývá všechny emoce, které dokáže člověk vykazovat. „Po prvotních průzkumech jsme se ustálili na čtyřech emočních skupinách, což znamená apatie, neutralita, mírné vzrušení a vysoké vzrušení,“ popisuje.
Největší potenciál má novinka právě v call centrech, ale třeba i na dispečincích záchranných sborů. Program by šlo ale využít i při měření stresu a únavy u pilotů, letových dispečerů nebo profesionálních dálkových řidičů.