Od 1. května 2025 se mění pravidla pro placení rozhlasového poplatku. Více informací zde.

Na úzkokolejku na pomezí jižních Čech a Vysočiny se vrátí vlaky pro turisty

Do prázdnin se má vrátit provoz na úzkorozchodné tratě z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně. Infrastrukturu po zadlužené společnosti Jindřichohradecké místní dráhy převezme právě vnikající svazek obcí, o údržbu dráhy má zájem společnost Swietelski Rail. Teď se podařilo najít i toho, kdo zaštítí dopravu samotnou. Kraje to bude do konce roku stát sumu v jednotkách milionů korun.

Jindřichův Hradec Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vlak na nádraží úzkokolejky v Jindřichově Hradci

Vlak na nádraží úzkokolejky v Jindřichově Hradci | Foto: Lucie Suchánková Hochmanová | Zdroj: Český rozhlas

Naposled vlaky po úzkokolejce na pomezí jižních Čech a Vysočiny jezdily v roce 2022. Od té doby provoz stojí. Společnost Jindřichohradecké místní dráhy je v insolvenci a prochází reorganizací.

Přehrát

00:00 / 00:00

Dění kolem úzkokolejky na pomezí jižních Čech a Vysočiny sleduje Milan Soldán

Alespoň v turistickém módu se teď vláčky nejspíš na koleje vrátí. Jihočeští radní už vybrali nového dopravce.

„Jihočeský kraj přijal dvě nabídky, z nichž společnost Gepard Express nabídla nižší cenu za kilometr a nižší celkovou kompenzaci pro rok 2024,“ uvádí mluvčí hejtmanství David Hocke. Jihočeský kraj bude spolufinancovat provoz turistických vlaků na trati Jindřichův Hradec – Nová Bystřice.

Na druhou stranu do Obrataně bude dopravu objednávat Kraj Vysočina. Také si vybral stejného dopravce a podle mluvčí Jitky Svatošové by první vlaky mohly vyrazit ve druhé polovině června. „V navrženém jízdním řádu se počítá s provozem od zahájení v červnu do konce října letošního roku s tím, že v následujících letech může být provoz obdobný,“ říká.

Smlouva na jednu sezonu

S Jihočeským krajem bude Gepard Express uzavírat smlouvu pouze na letošní sezonu, v případě Vysočiny se jedná o pětiletý kontrakt.

Majitel společnosti Albert Fikáček je prý připravený na to, aby mohl v polovině června vyjet. „Krajům jsme nabídli dopravu se stávajícími vozidly, která jsou ve vlastnictví úpadce, Jindřichohradeckých místních drah. Pět párů vlaků denně na Novou Bystřici z Jindřichova Hradce, čtyři páry na Kamenici nad Lipou a dva páry na Obrataň,“ upřesňuje.

Jindřichohradecké dráhy se můžou reorganizovat, schválil soud. Na představení plánu mají 120 dní

Číst článek

Jindřichohradecké místní dráhy preferovaly spíš druhého dopravce, počítaly s ním i v plánu reorganizace. Jednatel zadlužené společnosti Jan Kysela nicméně říká, že nebude Gepard Expressu v provozování turistických vlaků nijak bránit.

„Vybrali si partnera, jakého si vybrali, a budeme hledat cestu, aby se úzkokolejka rozjezdila, abychom našli dlouhodobý model spolupráce,“ dodává.

Obnovení provozu má uživit nejenom dopravce. Infrastrukturu včetně vozového parku si chce převzít svazek obcí, o údržbu tratí se má starat společnost Swietelski Rail. A pak jsou tu také věřitelé Jindřichohradeckých místních drah s pohledávkami za zhruba 350 milionů korun.

Milan Soldán Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme