Výmoly i stromy. Úzkokolejka na Jindřichohradecku chátrá, nikdo se nestará ani o silniční přejezdy
Společnost Jindřichohradecké místní dráhy, která provozovala úzkokolejku na pomezí Jihočeského kraje a Vysočiny, je v insolvenci. Vlaky už sedm měsíců nejezdí, na trati jsou popadané stromy, koleje rezaví. A řidiči si stěžují, že chátrají i přejezdy v místech, kde dráha kříží veřejné silnice.
Na přejezdu úzkorozchodné trati mezi Jindřichovým Hradcem a Kamenicí nad Lipou jsou výmoly a vydrolený asfalt, který samotné koleje v některých místech převyšuje až o několik centimetrů.
„Je tu hrb jako bejk. Když tady jel kamion, který vezl na návěsu bagr, to bylo drčení,“ popisuje místní řidič.
Úzkokolejka kříží cesty na desítkách míst. Někde jde jenom o lesní komunikace, někde ale trať kříží veřejné silnice.
Poslední vlaky projely po úzkokolejce v říjnu. Za stav přejezdů ale stále odpovídají Jindřichohradecké místní dráhy. „Za stav a údržbu železničních přejezdů odpovídá vlastník dráhy,“ potvrzuje mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.
Vrátí se na úzkokolejku na pomezí jižních Čech a Vysočiny vlaky? O dráhu má zájem nový provozovatel
Číst článek
Jenže Jindřichohradecké místní dráhy v současnosti de facto nefungují. Telefonní číslo, které využíval předseda představenstva Boris Čajánek, je zrušené.
Pokud by se na neudržovaných přejezdech stala nehoda, policie může k těmto okolnostem přihlédnout.
„Policisté při každé dopravní nehodě šetří míru zavinění ze strany řidiče a berou samozřejmě v potaz i další okolnosti, mezi kterými by mohla být právě závada na komunikaci a přejezdu,“ uvádí mluvčí Dana Čírtková.
Jaký bude další osud úzkokolejné trati, která propojuje Jihočeský kraj a Vysočinu, je v tuto chvíli nejasné. Stejně jako to, kdo se v budoucnu postará o údržbu železničních přejezdů.