Rychlejší spojení a zčásti dražší jízdné. Platí nové jízdní řády pro vlaky, České dráhy zdražují o desetinu
Na železnici začínají platit nové jízdní řády na rok 2024 a s nimi také několik změn. Zatímco třeba cesty z Prahy do Berlína nebo Českých Budějovic se zkrátí, déle pojedou vlaky z Prahy na Plzeň. A to kvůli rekonstrukci trati. Zatímco dopravce Regiojet plošné zdražování v plánu nemá, České dráhy zvedají cenu v průměru o 10 procent.
Cesta mezi Prahou a Berlínem by se měla od neděle přibližně o čtvrt hodinu zkrátit. Vlaky Českých drah by ji nově měly zvládnout za 4 hodiny a 15 minut.
O několik minut se zkrátí cestovní čas taky na zrekonstruované trati mezi Prahou, Táborem a Českými Budějovicemi, bude trvat jednu hodinu a 38 minut.
Společnost RegioJet urychlí cestování z Prahy do Brna nebo do Ostravy. Některé spoje už totiž nebudou zastavovat v České Třebové.
Po výtoňském mostu v Praze bude z důvodu špatného stavu jezdit od neděle méně vlaků, uvádí železničáři
Číst článek
Okolo Prahy
Na trati mezi Prahou a Plzní se naopak musí cestující připravit na několika minutové prodloužení jízdy, důvodem je rekonstrukce úseku mezi Berounem a Karlštejnem. Zároveň je na této trati omezený provoz na vyšehradském železničním mostě v Praze.
Ten je totiž v tak špatném stavu, že na něm Správa železnic omezí provoz. Na mostě se nebudou smět potkat dva vlaky najednou.
„Rychlost snížíme ze 40 kilometrů na 20 a celkově klesne počet spojů, které přes most projedou. Omezení bude mít vliv zejména na vlaky linky S7 v trase Praha-Hlavní nádraží a Praha Radotín, respektive Řevnice, které budou ukončeny na Smíchově,“ řekl mluvčí Správy železnic Jan Nevola.
Plánuje se také zkrácení trasy vlaků z Hlavního nádraží v Praze a Rudné u Prahy, které budou končit na Smíchově.
Správa železnic na této trati už v minulosti rekonstruovala třeba úsek mezi pražskými nádražími Smíchov a Radotín, což také způsobovalo omezení provozu.
Kdo zdražuje
České dráhy nově zdražují jízdné v průměru asi o desetinu. Národní dopravce to odůvodňuje inflací i rostoucími cenami vstupů za uplynulý rok. Zdražily totiž údržby, nafta nebo ceny náhradních dílů.
„Až do 9. prosince bylo možné zakoupit jízdenky včetně předprodeje na dva měsíce za současné ceny. Vyšší náklady na cestování se tak mohou promítnout až v prvním čtvrtletí roku 2024,“ vysvětluje mluvčí společnosti Lukáš Kubát.
Senát schválil zákon, který má ulehčit budování silnic nebo železnic. ‚Doženeme okolní státy,‘ slibuje Kupka
Číst článek
Kvůli rostoucím nákladům dráhy zdražily jízdné i při loňské prosincové změně jízdních řádů, a to o patnáct procent.
Naopak plošně zdražovat neplánuje například společnost Regiojet. Zásadní změny v cenách jízdného pak nechystá ani dopravce Arriva. Ceny ale drobně upraví u některých rychlíků.
„Stejně bude stát nejvýhodnější jízdenka mezi Hradcem Králové a Jaroměří, z Prahy-Čakovic do Neratovic i Mladé Boleslavi nebo z Pardubic do Dvora Králové nad Labem. Pět korun navíc zaplatí cestující mezi Kolínem a Prahou nebo Mladou Boleslaví,“ vypočítává mluvčí společnosti Jan Holub.
Deset korun navíc nově zaplatí cestující Arrivy při jízdě z Hradce Králové do Liberce.
Při včasném nákupu by ale neměl zdražovat Leo Express.