Koučové ve světě manosféry | Zdroj: Koláž iROZHLAS
Obchod s mužskou zranitelností.
Koučové ve světě manosféry slibují lásku i peníze, účtují si tisíce korunNabízejí návody na svádění, vedení vztahu i „útěk z matrixu“. Prostředí manosféry je úzce spjaté se samozvanými kouči, kteří nabízejí e-booky a kurzy se zaměřením na seberozvoj a oslovování žen. Někteří si za hodinové online setkání nebo svou knihu účtují tisíce korun. Co vlastně učí a jaké byznysové praktiky využívají? Server iROZHLAS.cz v sérii Do hlubin manosféry popisuje, jak snadné je tomuto obsahu propadnout a na koho cílí.
Text obsahuje výrazy z nenávistného online prostředí, jejichž zveřejnění považujeme pro ilustraci za důležité.
„Odhal tříkrokový návod, jak přestat být hodný kluk a stát se chlapem, kterého ženy skutečně chtějí - bez odmítnutí, bez trapasů,“ inzeruje na svých webových stránkách Patrik Hrbáč, který slibuje, že po absolvování webináře bude daný muž ženami vnímaný jako „magnetická autorita“.
Manosféra
Původ manosféry sahá až do 70. a 80. let minulého století. Dnes jde o volnou síť online tvůrců a komunit vytvářejících obsah pro muže: postavený na úspěchu, vztazích, postavení mužů ve společnosti i kritice feminismu. Zahrnuje různé proudy – od neškodného seberozvoje přes kontroverzní „balící“ taktiky až po radikální misogynní ideologie jako red pill nebo incel. V mnoha případech propojuje seberozvoj s nenávistnými narativy.
Ve světě manosféry hrají podobní koučové významnou roli. Prezentují se jako nositelé vědění, kteří vás nasměrují na „správnou cestu“ a slibují úspěch, ženy i peníze.
„Přemýšlel jsi, jaké by to bylo, kdybys měl zdravé sebevědomí, uměl komunikovat se všemi lidmi, ale hlavně s ženami? Chápal mužskou a ženskou psychologii? Žil život naplno a měl po boku nádhernou ženu, se kterou bys měl harmonický vztah?“ říká zase na svém youtubu David Hůrka.
Důraz na seberozvoj je ve specifickém světě, ve kterém jiní muži na internetu ukazují peníze, svaly a rychlá auta, podstatný. Prohlášení o nutnosti práce na sobě samotném tvůrci prokládají frázemi typickými pro manosféru.
Takzvaní koučové ve světě manosféry tvrdí, že mají znalosti o tom, jak funguje svět a jak vypadá „ženský pohled“. Chtějí se podělit o své schopnosti, pomoct v oblasti vztahů a zajistit lepší život pro muže. Ale ne zadarmo.
Osvobození z matrixu
Do hlubin manosféry
I. Manosféra jako králičí nora
- Jak snadné je propadnout extrémní manosféře? Co je incel nebo red pill? Jaké myšlenky člověk přejímá a jak to na něj dopadá? Osobní zpověď muže, který prošel různými částmi manosféry.
- Manosféra není jenom red pill nebo incelství. Kdo jsou tvůrci, kteří ve veřejném prostoru šíří nenávist v podobě zábavy na sociálních sítích? Co předávají svým sledujícím influenceři jako Adam Kajumi nebo Sibiřan? A jak těžké je dostat téma manosféry do popkultury?
- Kdo jsou red pill koučové a co své zákazníky učí? Jaké byznysové taktiky využívají? Je možné hovořit o monetizaci zranitelnosti? A jak odolat marketingovým praktikám?
- Co učí manosféra muže a chlapce o ženách a o tom, jak k nim přistupovat? Jaké to je být ve vztahu s red pill koučem? Jaké manipulační techniky muži přejímají a mohou vést k fungujícímu vztahu?
V. Manosféra jako trauma
- Jak úzce souvisí manosféra s epidemií mužské osamělosti a nárůstem počtu sebevražd u mužů? Jsou muži v krizi identity a je „alfa“ skutečně ideálem mužství? Proč je důležité mluvit o duševním zdraví mužů?
„Prozkoumal jsem celou Zemi. Každý kousek,“ mává mečem muž v tmavých brýlích, který sedí se široce roztaženýma nohama na kožené židli, na stolku vedle sebe má položený nůž a modrou růži.
Influencer Andrew Tate je zřejmě nejvýraznějším hlasem radikální manosféry. V tomto videu z roku 2022 s názvem „Pravda o ženách“ tvrdí, že všechny problémy světa jsou způsobené tím, že muži u sebe doma v dnešní době nenosí meč.
Ženy ve videu označuje za prázdné schránky neschopné myslet samy za sebe, které manipulují muže a ovládají společnost. Tate, kontroverzní osobnost, jehož videa jsou dnes na sociálních sítích jako tiktok nebo youtube blokována, dodnes představuje tvář radikální manosféry a misogynie v ní.
Poté, co napsal, že ženy by měly být odpovědné za to, že je někdo sexuálně napadne, byl zablokován i na twitteru. Když ale platformu odkoupil Elon Musk a přejmenoval ji na X, mohl se na ni vrátit. Dnes ho tam sleduje více než 10 milionů lidí.
„Vytáhnu mačetu, dám jí pěstí do obličeje a chytnu ji pod krkem. Buď zticha, ty d*vko,“ popisuje, jak by reagoval, kdyby ho žena obvinila z nevěry. Svoje expřítelkyně označuje za „hloupé šlapky“, zatímco dává na odiv svůj luxusní životní styl na jachtách, drahá auta a luxusní oblečení. A svým sledujícím slibuje, že jim poradí, jak toho také dosáhnout.
Osmatřicetiletý influencer a bývalý kickboxer čelí jen ve Velké Británii deseti obviněním spojeným s třemi údajnými oběťmi, včetně znásilnění, ublížení na zdraví, obchodování s lidmi a řízené prostituce za účelem zisku. Úřady ho vyšetřují také v USA a v Rumunsku.
Přesto na internetu stále předává rady mužům, jak se stát skutečným „alfou“: silným a nezávislým mužem, který vydělává spoustu peněz a přitom si dopřává spousty nezávazného sexu.
Tate ve Velké Británii
Na tiskové konferenci ke zveřejnění zprávy o násilí na ženách a dívkách v červenci 2024 uvedla náměstkyně šéfa britské policie Maggie Blythová: „Víme, že některé tyto projevy souvisejí i s online radikalizací mladých lidí. Víme, kdo jsou ti influenceři - Andrew Tate a další. Ten vliv na chlapce je v mnoha případech skutečně děsivý.“
Zpráva zároveň konstatuje, že britská policie v reakci na tento fenomén nově spolupracuje s protiteroristickými jednotkami, aby předešla radikalizaci mladých mužů.
Své sledující se snaží heslem „unikni otroctví“ odkázat na své webové stránky. Tam tvrdí, že jim zajistí úspěch, bohatství a „osvobodí je z matrixu“, pokud si zakoupí jeho online kurz.
Prvním krokem je členství v tzv. „Skutečném světě“. Tento koncept, ve kterém slibuje denní lekce, komunikaci s mentory a zajištění výdělku deseti tisíc dolarů měsíčně, vyjde za měsíc na 50 dolarů (zhruba 1067 korun).
Druhým krokem je pak podle něj členství v tzv. „Válečné místnosti“. Tu označuje za úzkou komunitu a „bratrstvo“, kde jsou pohromadě ti „nejšťastnější muži na světě“.
Tate tvrdí, že součástí tohoto bratrstva jsou tisícovky mužů po celém světě a zdůrazňuje, že „nikdo není připraven se k bratrstvu připojit“, dokud se k němu nepřipojí. Pokud projevíte zájem, chatbot vás požádá o úhradu členského poplatku 7979 dolarů (zhruba 171 tisíc korun) v kryptoměnách nebo bankovním převodem.
Všechny ženy jsou stejné?
Svět, kde se muži vyhýbají zranění. ‚Byl jsem incel, mluvil o sebevraždě a pak chtěl být alfa,' říká Petr
Číst článek
Tateův obchodní model přilákal mnoho mužů, kteří se ho snaží napodobit, a to po celém světě včetně Česka. V úvodu zmíněný Hrbáč například nabízí 60minutovou konzultaci za 1999 korun, a pak také třídenní bootcamp, kde nabízí „nejrychlejší možnou změnu, jak se zlepšit a mít výsledky“.
Během tří dnů se celkem čtyřikrát muži pod jeho vedením vydávají oslovovat ženy na ulici a do barů, dal by se tak označit za tzv. „pickup artist“. Jeho cenu ale neuvádí.
Náplní totožný „kurz“ nabízí také třeba web Street game. Za jeden den tréninku v pražských ulicích zájemce zaplatí 3997 korun.
Provozovatelé webu pro server iROZHLAS.cz uvedli, že se za součást manosféry nepovažují.
„Kdyby koučové nebo terapeuti ‚využívali mužskou nejistotu pro výdělek‘, dalo by se již stejně říct, že ‚restaurace vydělávají na hladu‘ nebo že ‚nájemníci vydělávají na lidech bez střechy nad hlavou‘,“ uvedl pro iROZHLAS.cz uživatel, který vystupuje pod přezdívkou Princ, za již zmíněnou stránku Street game.
„Naše kurzy přitom navštěvují lidé všechno druhu, hlavně muži, kteří chtějí zapracovat na svých vztazích s ženami - být empatičtější, odvážnější, umět se přirozeněji vyjádřit, udělat seznámení pro obě strany příjemné... Spoluutvářením atraktivních mužů, kteří si ve vztazích umí poradit, pak pomáháme také ženám,“ namítá Princ.
Konkrétně kurzy Street game a „pick-up“ však popisoval v prvním dílu série Petr, který světu manosféry propadl v nízkém věku, kdy se potýkal se šikanou a nízkým sebevědomím.
„Jsou to kurzy, na kterých s nimi jdou instruktoři do ulic, vyloženě jim stojí za zády a vždycky je postrčí s tím, ať jdou někoho oslovit. A na začátku to stačí, oni si uvědomí, že můžou mluvit s holkou, že neuteče, jim to strašně zvedne sebevědomí, ale potom se to zvrhne do toho, že se z něj stane lovec trofejí,“ popsal.
Sám do kurzů v dospívání investoval své peníze. „Je to dost bizarní, on ti vyloženě stojí za zády. Těm holkám to musí tak připadat, když si vezmeš, že tě někdo osloví, vedle něj stojí týpek a kouká na vás a když třeba neví, co máš říct, tak ti poklepe na rameno a radí ti.“
Pickup artists
„Pro pickup artists není žena špatná. Je to kořist, o kterou usilujete a která vás zajímá,“ popisuje tuto komunitu v rámci manosféry ve speciální epizodě Vinohradské 12 politolog Jan Charvát. Muži se zde vzájemně učí, jak oslovit a „sbalit“ ženu – často bez ohledu na její zájem či souhlas. Mnoho těchto metod vychází z manipulace, genderových stereotypů a nerespektování hranic. I když to někteří vnímají jako „kurz sebedůvěry“, kurzy často zamlčují toxické prvky – a může jít o vstupní bránu do radikálnějších částí manosféry.
„Využívají takové testy. Když ti holka řekne, že je zadaná, tak ty to máš brát jako test a nemáš se nechat odradit. Máš říct třeba: ‚Jo, já jsem Novák, těší mě‘,“ popsal dále Petr.
„Nebo když řekne: ‚Já mám ale doma přítele‘, tak řekneš: ‚Já mám doma želvičku, je strašně super a žere salát‘. Zahraješ to jinam a jedeš si to svoje. Učí tě, že když se holka nezastaví, máš jít dál vedle ní, pokud sedí, tak se sklonit na její úroveň...“
Petr popisuje, že manosféru provází heslo AWALT - „all women are like that“, tedy všechny „ženy jsou stejné“. „Může se jim to tak zdát, ale je to jen tím, že na jejich triky se dá sbalit jen určitý druh holek. Ani nejlepší pickupeři nesbalí každou. Tím jejich filtrem projdou jenom některé holky, které jsou třeba naivnější nebo mají míň zkušeností. Spousta žen hned prokoukne, že je to pro ně jen takový sport, jak nasbírat co nejvíc zářezů.“
Výzbroj velkého nimroda
„Jak sbalit holku či holky a mít s nimi sex po dvou až pěti společně strávených hodinách, nebo i dříve? Za minimálních finančních nákladů. Zjisti, jak na to!“ láká muž jménem Michal Děd.
Když se z nenávisti stane zábava. Influenceři vydělávají na ‚hejtu‘, téma manosféry v popkultuře chybí
Číst článek
Děd si na svých webových stránkách z podobného obsahu postavil provázaný byznys, který pokrývá všechny možné aspekty. Chcete „sbalit atraktivní ženu“? Kupte si jeho e-knihu Sbal ji a mějte sex! za 1249 korun. Chcete mít jistotu, že toho dosáhnete? Kupte si rovnou „výhodné tréninkové kombo“ v podobě e-knihy a audioknihy za 2489 korun.
„Kdo má šťastnější, plnější život a více sexu s atraktivními ženami?“ ptá se Děd. Odpovědí je prý „nový alfa“, muž, který je „nezávislý na výsledku“. Aby se mohl muž označit za „nového alfu“ a teoreticky dosáhnout všeho, co Děd, který si říká Lovec, slibuje, má k dispozici několik kurzů.
Takzvaný Lovcův trénink „Buď nezávislák na výsledku!“ vyjde na 2479 korun. Vzápětí je možné zakoupit další Lovcův trénink, tentokrát s názvem „Oslov ji!“ za 2349 korun. Pokud ji oslovíte, možná byste si podle Lovce měli zakoupit trénink „Co říkat ženě na prvním rande“ za 1789 korun.
Děd stejným způsobem prodává také trénink doteků, radí jak na otevřené vztahy, ale také jak zakládat úspěšný byznys nebo jak se dobře oblékat. Na svém webu dokonce prodává průvodce na „balení mladých žen“. „Přivěď si do života mladé ženy mezi 18. a 30. rokem jako milenky a přítelkyně!“ inzeruje.
Veškeré Lovcovo vědění by zájemce vyšlo na téměř 30 tisíc korun. Děd své kurzy nabízí v kompletním balíčku jako „výzbroj velkého nimroda“ za 19 846 korun. Až tehdy se pak podle něj z člověka stane úplný alfa.
Abuzivní obchodní model
„Je to abuzivní obchodní model. Na začátku je myšlenka, že ti vlastně chtějí pomoct. Nalákají tě do té smyčky a pak řeknou: nemáš úspěch u holek? To je, protože nejsi sebevědomý, tak tady máš kurz. Pak zjistíš, že nevíš, jak utáhnout holku do vztahu, tak ti prodají jiný kurz. A pak zase další kurz a jde to pořád dokola,“ popisuje Petr.
Koučování v českém právu
V Česku není koučování oficiálně regulovanou profesí. Neexistuje žádný zákon, který by vymezoval, kdo může nabízet služby kouče, a v rámci podnikání není v současnosti vyžadováno vzdělání, odborná certifikace ani dozor nad kvalitou poskytovaných služeb.
Odlišná situace je u psychologů a psychoterapeutů, kteří musí splnit jasně dané vzdělání, výcvik a být pod dohledem odborných institucí. Koučové se těmto profesím často přibližují svým jazykem, ale nenesou stejnou profesní zodpovědnost.
„Oni mají vždycky kam ustoupit a neustále posouvají tu hranici. Svou rétoriku mají tak skvěle vychytanou, že vždycky můžou říct: ‚No jo, ale ty ještě nejsi dost alfa, ty na sobě musíš zapracovat‘,“ vysvětluje.
Podle Lucie (redakce skutečnou identitu respondentky zná, ale na její přání ji změnila, pozn. red.), která se věnuje marketingu a sama si prošla několikaletým vztahem s koučem z tohoto prostředí, popularitu těchto „poradců“ ovlivnily sociální sítě.
„Je to specifické prostředí, právě to jim umožňuje dělat to, co dělají. Díky sociálním sítím se můžou schovat za obrazovku a vypouštět ven nějaký obraz, který si sami vytvořili,“ říká.
„Ten byznys je v zásadě prodej informací. Lovec si sepsal nějaké informace, vytvořil z nich návody, zabalil to do e-booků a online kurzů a ty teď prodává. A oproti terapii má takový model výhodu: dá se škálovat. Pro ty lidi to je zase takové rychlé řešení, stačí se přece podívat na video,“ vysvětluje.
Samozvaní koučové vytvářejí produkty, které následně prodávají. Poté vytvářejí doprovodný obsah na sociální sítě, kde mluví o své ideologii a využívají je jako marketingový nástroj, kdy pokaždé na konci řeknou, aby si divák stáhl jeho e-book nebo koupil další kurz.
„Z klasických marketingových taktik se zde často využívají různé ochutnávky zdarma, jde o nalákání zákazníka za účelem konverze. Pak se používají časově omezené nabídky, omezená kapacita nebo speciální sleva. To jsou zajímavé taktiky, které mají v člověku vzbudit pocit nedostupnosti produktu, že to je limitovaný produkt a ty musíš jednat hned teď, aby ti to náhodou neuteklo,“ popisuje.
„Konkrétně Lovci to funguje podle mě hlavně proto, že má charisma, umí mluvit, zvládá vystupovat. Ale to je přesně ono, takový model nelze přenést na každého. Spousta kluků, co to sleduje, se nikdy na tuto úroveň nedostane. A o to horší frustraci pak zažívají, protože ten úspěch, co jim byl slíbený, nepřichází,“ dodává Lucie.
To potvrzuje také psychoterapeutka a socioložka Markéta Šetinová: „V určitou chvíli může člověk být kritický, začne být i naštvaný, že to, co mu bylo slibováno, ve skutečnosti nefunguje,“ říká.
„Jenomže když už do toho investoval tolik - času, peněz, energie, ale i kontaktů, protože najednou má kolem sebe lidi, kteří ho berou jako součást komunity - tak je strašně těžké to opustit. Ono to něco stojí. A právě proto z toho mnozí muži nevystoupí, i když už třeba vnitřně cítí, že to není ono,“ vysvětluje.
Zároveň ale Šetinová zdůrazňuje, že se tento případ většiny mužů pohybujících se v manosféře nedotkne. „Spousta mužů, kteří se k tomu dostanou, čerpá jen z některých částí. Jsou někde na okraji a sledují třeba úplně jiné zdroje. Není to tak černobílé ani tak šílené, jak to někdy může působit,“ podotýká.
Monetizace zranitelnosti
Podobných koučů je ale v Česku mnohem víc. „Autentický muž je ve výborné fyzické i mentální kondici, těší se zájmu žen, má respekt od ostatních mužů, dělá práci, která ho skutečně naplňuje a přináší mu hojnost,“ proklamuje například Michal Václavek na svých webových stránkách.
Sex, nebo nenávist! Manosféru zrodil odpor k emancipaci žen, část z ní je čistý byznys
Číst článek
Jeho Manuál elitního randění stojí v běžné ceně 1499 korun. Za 45minutovou individuální online konzultaci „pro chlapy, kteří chtějí mít víc rande s kvalitními ženami“ si účtuje 999 korun.
„Můžeš znát evoluci, studovat sebevíce psychologii, přestat být Hodným klukem, transformovat svoji psychiku do vyspělé a vyrovnané podoby archetypů ... ale stále tě čeká těžká část jménem Red Pill, odpojení se z Matrixu,“ popisuje nabídku svého kurzu Jan Hovad z webu Metalearning.
Cenu za kurz na webu neuvádí, částka za 90minutovou osobní online konzultaci se u něj vyšplhá na 2400 korun.
„Problém je, že je to mix seberozvoje a toxického obsahu. Výzva k tomu, aby člověk na sobě pracoval a aby měl sebevědomí, není zlá, ale motivací kanálů a tvůrců tohoto obsahu je primárně zisk, čísla,“ upozorňuje Jan Doseděl, který si manosférou sám prošel.
Podle něj jde v tomto odvětví o obchod s lidskou zranitelností. „Zneužívá se tu zoufalé situace mužů a útočí na základní potřeby a nejnižší pudy. Celé se to prezentuje jako pomoc, obvykle mimo nějaký systém, ale je to jen byznys a tak se i staví všechen obsah a marketing,“ tvrdí v epizodě podcastu Friends with benefits, kde se tématu manosféry věnuje.
‚Žena patří do kuchyně.‘ Mladí australští muži jsou větší sexisti, data poukazují na sílící vliv ‚manosféry‘
Číst článek
„Lidem se nejlépe prodává pocit. V tomto případě je to pocit moci a kontroly, který cílí na pocity bezvýznamnosti a méněcennosti, které plynou z krize mužství,“ doplňuje Lucie.
‚Restaurace vydělávají na hladu'
Podle Doseděla je pochybná i kvalifikace samozvaných koučů. „Mají za sebou příběh, který demonstruje, že si tou cestou taky prošli. Ty dané postupy, které aplikují, jsou ty, které pomohly jim. Takhle se ale s lidmi nepracuje,“ zdůrazňuje.
Zároveň vysvětluje, že řada mužů, kteří čerpají ze služeb těchto koučů, mají problém se sebevědomím a pocitem hodnoty nebo nedostatečnosti, což může být důsledek něčeho hlubšího. Nekvalifikovaný člověk se v tomto případě může dopouštět chyb, které mohou napáchat víc škody než užitku.
„Nemají potřebnou kvalifikaci, aby poslali dotyčného vyhledat odbornou pomoc. A tady se vkrádá otázka, zdali by to vůbec udělali, protože z těchto lidí jim jdou finance a právě tito chlapi jsou ti, kdo za jejich služby utrácí nejvíc a opakovaně,“ říká Doseděl.
„A aby ses k tomu úspěchu u koučů vůbec dostal, musíš být trochu cynik. Musí ti být jedno, že někomu ubližuješ. A to je podle mě ten největší průšvih,“ dodává Lucie.
Co vlastně Red Pill kouči a manosféra učí muže o vztazích? Jaké jsou poučky pro oslovení ženy a „řízení vztahu“? V čem jde o manipulaci a jak to doléhá na partnerky těchto mužů? Čtvrtý díl seriálu Do hlubin manosféry se zaměří právě na oblast vztahů.
Související témata: Do hlubin manosféry, manosféra, red pill, koučování, toxická maskulinita, muži