Žáci na ostravské základní škole si mohli zvolit, co se svými mobily. Na prvním stupni už nejsou k vidění
Školy v Česku hledají cesty, jak omezit přístup žáků k mobilním telefonům. Často na to jdou přes zákazy a tresty. V ostravské základní škole Krestova to ale vzali za jiný konec. S žáky probrali rizika a nechali je, ať se rozhodnou sami, co s mobily chtějí během výuky udělat. Výsledkem je, že se žáci prvního stupně skoro všichni rozhodli nechat mobily vypnuté.
Začíná přestávka. Nikdo si ale nevytahuje mobil. Co budou žáci dělat? „Třeba si hrajeme s legem, o velké přestávce si chodíme hrát fotbálek,“ říká jedno z dětí.
Řada škol v Česku svým žákům zakazuje používaná mobilů. V jedné základce v Ostravě nechaly žáky, ať si přístup zvolí sami. A funguje to.
Se čtvrťáky se ženeme do vestibulu, kde už se hraje ve velkém. „Na začátku školního roku se řeklo, že nebudeme používat mobily a od té doby to nějak dodržujeme. Snažíme se tedy. Ani to není těžké, když tady máme ping pong,“ komentují žáci.
Šesťák Mathieas už si všiml, co to s ním dělá, když je na mobilu moc dlouho. „Spíš mě bolí hlava, oči a není to moc dobré,“ popisuje.
O čem podle ředitelky školy vypovídá hluk na chodbách? „O tom, že děti umí i něco jiného než sedět na mobilu. Umí si užívat radost a komunikaci mezi sebou,“ vysvětluje ředitelka Věra Rymiecová.
O závislostech na mobilech hodně přečetla a zjištění odborníků využívá ve škole.
„Z výzkumů, o které se zajímám, jsem zjistila, že na děti neplatí zákazy nebo že to škodí jejich zdraví. Musíme je naučit přebrat zodpovědnost samy za sebe a to je nenaučíme pouhým zákazem,“ dodává ředitelka.
Lépe to funguje na prvním stupni. Žáci druhého stupně prožili covidovou dobu zavřené sami doma a na mobily si zvykli víc. Je to poznat i v 9. B, kde o přestávce mají telefon v ruce všichni.