Přetížené vozy nebo podvody s tachografy. Nová inspekce v červenci odhalila přes 400 přestupků řidičů
Nová Inspekce silniční dopravy (INSID) za první měsíc svého fungování zaznamenala prohřešek u každého třetího nákladního auta a autobusu, které kontrolovala na tuzemských dálnicích i ve městech a obcích. Řidiči podle ní nejčastěji porušovali dobu řízení a odpočinku, výjimkou ale nebyly ani přetížené vozy, podvody s tachografy nebo snaha obejít emisní normy. Inspekce o tom informovala ve čtvrtek v tiskové zprávě.
Celkem INSID v červenci uložila za 416 zjištěných přestupků 281 pokut za téměř 490 tisíc korun a 148 kaucí ve výši 4,12 milionu korun.
Silnice v Česku má hlídat dopravní inspekce. ‚Budeme mít podobné pravomoci jako policie,‘ říká náměstek
Číst článek
„Zachytili jsme řidiče, který v 54 dnech ze sledovaných 56 porušil dobu řízení nebo odpočinku. Na místě dostal pokutu 5000 Kč, dopravci hrozí ve správním řízení sankce až 350 tisíc korun,“ uvedl k jednomu z případů inspektor Michael Hurych.
INSID vznikla z bývalého Centra služeb pro silniční dopravu, má ale rozsáhlejší pravomoci. Inspektory už nemusí doprovázet policisté a celníci a mohou sami zastavovat auta a pokutovat řidiče.
V červenci inspektoři zkontrolovali 1397 vozů, přičemž zhruba 52 procent mělo zahraniční registrační značku a ostatní českou. U cizinců byly nejčastěji zaznamenány přestupky u vozidel s polskou, slovenskou a rumunskou značkou, uvedli zástupci INSID.
Více problémů na místních komunikacích
Inspekce podle zveřejněných dat zjistila vyšší podíl pochybení u aut kontrolovaných na místních komunikacích, kde problémy odhalila u dvou pětin ze 44 provedených kontrol. Podle ředitelky INSID Lenky Ptáčkové Melicharové inspektoři vyjíždí na tyto silnice tam, kde na problém upozorňují starostové.
Český řidič zaplatí za jízdu bez známky v Maďarsku skoro dvojnásobek. Peníze chce slovenský advokát
Číst článek
Na dálnicích inspekce zjistila porušení předpisů ve zhruba 31 procentech případů ze 422 kontrol. Na silnicích první a druhé třídy to bylo u necelých 29 procent z 931 kontrol.
Inspektoři mají k dispozici auta vybavená moderní technikou a majáky, aby mohli zastavovat řidiče. Kontroly jim usnadňují i moderní technologie. Díky přenosu dat z tachografů mají na dálku přístup k datům, jako je překročení rychlosti, odpojení baterie tachografu, vložení karty řidiče během jízdy nebo jízda bez karty řidiče.
Mohou se tak zaměřit na šoféry, kteří porušují pravidla, a nebudou zastavovat kamiony zbytečně. Pomocí speciálního softwaru navíc mohou inspektoři získat data o práci řidiče až 56 dní zpětně.
