Zájem Čechů o fairtrade zboží roste. Loni nejvíce kupovali kakao, kávu nebo bavlnu
16 šálků kávy s certifikátem fairtrade. Tolik v průměru vypil loni každý Čech. Vyplývá to z údajů organizace Fairtrade Česko a Slovensko. Právě takzvané etické zboží, které podporuje pěstitele v převážně rozvojových zemích, je mezi českými zákazníky stále oblíbenější. Zatímco před pěti lety vybrala organizace na fairtrade příplatku zhruba 13,5 milionu korun, loni už to bylo téměř 45 milionů. Přesto je pro řadu Čechů toto zboží cenově nedostupné.
„Chtěli jsme udělat dobro a pomoct myšlence, nějak ji rozvinout a dát o ní vědět,“ vysvětluje barista Jakub, proč se rozhodli v malé kavárně v centru Prahy nabízet zákazníkům kromě běžné kávy i nápoj s certifikátem fairtrade. Ten tvoří polovinu ze zhruba 100 hrnků kávy, které tady denně prodají.
„Cena je vlastně úplně stejná za fairtrade kávu i za naše výběrové kávy. Zájem o původ surovin a o to, jak byly vyrobeny, stoupá,“ doplňuje jeho kolega Ondřej. Přestože mezi zásobníky s kávou za barovým pultem není na první pohled žádný rozdíl, když se zákazník rozhodne pro tu s certifikátem fairtrade, finančně tak podpoří přímo její pěstitele.
„Fairtrade stojí na čtyřech hlavních principech. Je to spravedlivější odměna za práci, šetrnější přístup k životnímu prostředí, zákaz otrocké a dětské práce a dodržování lidských a pracovních práv,“ přibližuje hlavní myšlenku férového obchodu výkonný ředitel Fairtrade Česko a Slovensko Lubomír Kadaně. Spravedlivou odměnu zaručuje pěstitelům surovin příplatek zahrnutý v konečné ceně produktu. Liší se podle druhu produktu i jeho kvality.
Světové ceny potravin v květnu rekordně klesaly, důvodem je zlevnění olejů a obilovin
Číst článek
„Minimální fairtradová cena, ať už u kávy, nebo u jiné komodity je pomyslná záchytná záchranná síť. Jakmile by tržní cena výkupní klesla, tak se pěstitelé můžou být jisti, že dostanou aspoň minimální fairtraidovou,“ vysvětluje vedoucí obchodu a marketingu Fairtrade Česko a Slovensko Gabriela Kozlová.
Peníze navíc z fairtradového příplatku můžou pěstitelé použít třeba k rozvoji svých farem nebo komunity. Zatímco v roce 2018 podpořili čeští zákazníci tímto příplatkem pěstitele třeba v Karibiku, Africe nebo Asii celkem více než 13 miliony korun, loni už částka vystoupala na skoro 45 milionů.
„Fairtradové proukty už nejsou výrazně dražší než běžně dostupné konvenční produkty. Pomáhá i čím dál tím větší zapojenost a aktivita obchodních partnerů a velkých firem,“ vysvětluje oblibu produktů Kadaně.
Trh s potravinami podle Nekuly opět funguje. Za své výroky o vině obchodů na růstu cen se ale neomluví
Číst článek
Přestože objem fairtarde příplatků stoupá, zhruba polovina Čechů stále považuje zboží a služby společensky odpovědných firem za drahé a špatně dostupné. Vyplývá to z prosincového průzkumu společnosti Ipsos mezi tisícovkou lidí. Meziročně přibylo i těch, kteří si připlácet buď nechtějí, nebo nemohou.
„Lidé jsou si za běžné produkty a zboží denní potřeby nejčastěji ochotni připlatit zhruba do pěti procent,“ popisuje Martina Popenková ze společnosti Ipsos. Podle analytiků je to především kvůli vysoké inflaci. Čeští zákazníci kupovali loni z faitradových výrobků nejčastěji kakao, kterého se meziročně prodalo o 7 procent víc. Oblíbená byla i káva nebo bavlna.