6700 telefonů, 103 dní sledování. Poslední dva roky klesá počet policejních telefonních odposlechů
Policie použila v posledních dvou letech méně telefonních odposlechů. Zároveň se ale prodloužila jejich průměrná délka. Vyplývá to z analýzy ministerstva vnitra.
V loňském roce policisté napíchli přes 6700 telefonů, což je o 261 méně než před rokem. Průměrný odposlech trval 103 dní, což je nejdelší období od roku 2010.
Odposlechy se, jak uvádí deník Právko, který na trend upozornil, obecně používají hlavně v případech vydírání, loupeží, vražd, toxikomanie, úplatkářství nebo převaděčství.
Policii loni pomohly například při dopadení muže, který se naboural do počítače základní školy. Z něj odeslal na policejní prezidium falešnou zprávu, podle které mělo být na území daného města deset časovaných bomb.
Rozsudek Nejvyššího soudu: všechny odposlechy v kauze Rath platí, soudy by se tím měly řídit
Číst článek
Ne vždy ale použití odposlechů pomůže k dopadení pachatele. Podle analýzy v 21 procentech případů nikam nevedly.
Každý rok se na sněmovní komisi pro kontrolu odposlechů obrátí deset až dvacet lidí, kteří se domnívají, že jsou nelegálně odposloucháváni. „Ani jednou jsme pochybení policie nezjistili,“ řekl deníku Právo šéf komise Daniel Korte (TOP 09).
Odposlechy jsou ale významné hlavně při nejzávažnějších zločinech, kdy na mnoho pachatelů schází další důkazy. Kriminalisté si zároveň uvědomují, že tím zasahují do soukromí, a proto musí splnit ze zákona všechny podmínky. S odposlechem musí hlavně souhlasit soudce.