Až třetina řidičů vjíždí na přejezd, když se zvedají závory a svítí červené světlo

Řidiči i nadále riskují na železničních přejezdech. Výstrahou jim nebyla ani nedávná tragédie ve Studénce, kdy řidič kamionu vjel na přejezd na červenou a srazil se s Pendolinem. Zemřeli tři lidé, další byli zraněni. Podle odborníků ale k nehodám a riskantnímu chování řidičů přispívají i nepřehledné přejezdy.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Červená světla nerespektoval řidič na přejezdu trati z Ústí nad Orlicí do Letohradu (snímek byl pořízen 28. 7. 2015 ráno)

Červená světla nerespektoval řidič na přejezdu trati z Ústí nad Orlicí do Letohradu (snímek byl pořízen 28. 7. 2015 ráno) | Foto: Petr Sehnoutka | Zdroj: Český rozhlas

„Přejezdy jsou zařízení poměrně velmi složité. Každý přejezd se chová trošku jinak. I z toho někdy může zmatkování lidí vycházet,“ konstatuje Pavel Skládaný, který se v Centru dopravního výzkumu (CDV) věnuje právě problematice železničních přejezdů. A jeho názor potvrzují i sami řidiči:

„Některé jsou tak nepřehledné – v zatáčkách, v úvozech,“ říká jeden z nich. „U spousty tratí nebývá vysekaná tráva,“ stěžuje si zase řidička. "Kolikrát i v malé rychlosti člověk nestihne koukat na obě strany,“ dodává další.

Přehrát

00:00 / 00:00

Řidiči vjíždí do přejezdů, když se otevírají závory a svítí červená. Nevědí, že mohou opět spadnout. O téma se zajímala Eva Kézrová

Až polovina všech tragických nehod se stává na světelných železničních přejezdech, ale jak jsme se přesvědčili ve Studénce, ani přidané závory nejsou pro některé řidiče překážkou.

Nejkritičtější je podle průzkumu CDV okamžik, kde projede vlak a závory se začnou zvedat, přestože stále svítí červené světlo.

„Na přejezd v tu chvíli vjíždí třicet i více procent řidičů. Podle typu přejezdů i 80 procent, i takové lokality máme. Mají tendenci vjíždět do přejezdů, když se otevírají závory. Lidé nevědí, že závory mohou během zvedání spadnout zpět do spodní polohy a oni zůstanou uzavřeni mezi závorami,“ upozorňuje Pavel Skládaný.

Poněkud zmateně mohou na řidiče působit přejezdy, kde jsou sice světla instalovaná, ale nesvítí. Může to být porucha, ale i záměr. Starší typy totiž neodpovídají současným normám a bílé světlo je zaslepené. Funguje jen červená.

Železniční přejezd (ilustrační foto) | Foto: Drážní inspekce

„No tak to je samozřejmě špatně. Řidič pak neví, co má dělat,“ myslí si řidička. „Setkal jsem se s tím. To pak člověk znejistí,“ potvrzuje řidič.

Na většině přejezdů ovšem nejsou ani světla, ani závory, jen výstražné kříže. Ty řidiči přikazují dobře se rozhlédnout na obě strany před vjetím na přejezd. Ne všude je ale dobře vidět.

Paradoxně to ví í dráhy a tak podle Jana Kučery z Drážní inspekce se podle toho určuje rychlost vlaku:

„Právě kvůli nepřehlednosti tam může být snížená rychlost vlaku na 20 kilometrů v hodině, a to třeba pouze z jednoho směru.“

Ministerstvo dopravy už připravuje plán, jak co nejvíce přejezdů na důležitých tazích osadit závorami.

Eva Kézrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme