Billboardy vzbudily negativní reakce. Cizinci z nich přitom děkují Čechům za pomoc
Billboardy s nápisy v cizích jazycích dosud halila rouška tajemství. Nyní je konečně jasné, kdo a proč cedule po Praze, Brně a Ostravě rozmístil. Vzbudily řadu negativních reakcí, zobrazují přitom ručně psaná poděkování lidí, kterým pomáhá česká humanitární organizace Člověk v tísni. Syrský učitel Hamdan si cení opravy školky a Turunge Misebová z Etiopie pak děkuje za pitnou vodu.
Vzkaz "Češi, děkujem!" napsali svým písmem dívka Amal ze Sýrie, učitel Mohammed z Afghánistánu nebo dobrovolník Thet Maw z Barmy.
Člověk v tísni
Historie nevládní neziskové organizace Člověk v tísni sahá až do roku 1992, kdy skupina novinářů působících v krizových oblastech celého světa v čele s Jaromírem Štětinou založila novinářsko-humanitární tým Epicentrum, který začal pomáhat ve válkou zmítaném Náhorním Karabachu.
Z organizace se poté stala nadace, která působila pod Lidovými novinami. V březnu 1994 byla zaregistrována Nadace při České televizi Člověk v tísni. V dubnu 1999 byla nadace přeregistrována na obecně prospěšnou společnost.
Čechům děkuje i Turunge Misebová z Etiopie. Před domem má nyní kohoutek, ze kterého každý den teče pitná voda. Dříve musela chodit více než dvě hodiny pro špinavou vodu k řece.
„Díky Člověku v tísni už nemusím chodit pro vodu tak daleko. Je to pro mě velká úleva,” říká Misebová.
Rudolf Aristov z vesnice na ukrajinské bojové frontě si pak velmi cení toho, že Člověk v tísni mu pomohl opravit poničenou střechu. Díry do ní udělaly střepiny z granátů, které dopadaly na jeho zahradu při nejhorším ostřelování. „Střecha je pro nás velice důležitá,“ podotýká Aristov.
Hamdan, učitel v mateřské škole ve východním Aleppu, si zase cení opravy školky, která byla zničena během války. Místní ji pojmenovali Naděje. Školku navštěvuje pravidelně asi 100 dětí. „Chtěl bych lidem v České republice moc poděkovat za podporu, kterou poskytují mateřským školkám a obecně lidem v Sýrii,“ říká ve videu.
Negativní reakce
Netradiční start kampaně vzbudil v Česku obrovské ohlasy, často velmi negativní. Někteří považovali billboardy za provokaci, jiní dokonce za počátek islamizace. Lidé občas vyhodnotili cedule jako ohrožení a zavolali policii. Pozornost se upínala zejména na ceduli s arabským nápisem.
„Přitom arabské písmo bylo jen jedním z použitých vedle barmštiny a azbuky,“ řekla pro iDnes.cz Michala Langerová z agentury Bistro, která s nápadem na kampaň přišla.
Nápisy vzbudily podle serveru Lidovky.cz rozruch také v arabské komunitě žijící v Česku. Arabové textu rozuměli, nikoliv však účelu billboardů. Také mezi nimi se spekulovalo o provokaci.
Billboardy zdarma
Místo na billboardech dostala organizace zdarma. Bez nároku na honorář pracovali také další partneři kampaně.
Padesátka cedulí je součástí kampaně www.cesidekujem.cz české humanitární organizace Člověk v tísni. Druhá fáze kampaně po vylepení billboardů teď ukazuje osudy lidí, které rozvojová a humanitární pomoc podpořila.
Kambodža je lépe chráněná před povodněmi. Podíl na tom má i český Člověk v tísni
Číst článek
„Díky konkrétním příběhům ukazujeme, jak naše pomoc funguje. Pomáháme lidem v chudých zemích vlastně k tomu, aby si dokázali pomoci sami. Podporujeme jejich vzdělání nebo odstraňujeme překážky, které jim brání vlastními silami se vymanit z chudoby," řekl ke kampani ředitel rozvojové a humanitární sekce Člověka v tísni Jan Mrkvička.
Jak připomíná ČTK, za 25 let svého působení pomohl Člověk v tísni více než 18 milionům lidí. A podporují ho v tom desetitisíce českých dárců. Celkem Češi díky neziskové organizaci v současnosti pomáhají ve třiceti státech.
„Už 25 let tam zlepšujeme přístup ke vzdělání, pitné vodě, zdravotní péči, možnostem obživy, ale také rozdáváme základní humanitární pomoc jako jídlo. Vidíme, že skutečně pomáháme konkrétním lidem," řekl ředitel Člověka v tísni Šimon Pánek.