Dráhy a federace se dohadují, kolik strojvůdců stávkovalo
Na 30 minut se dnes po poledni ve stanicích zastavily některé vlaky. Podle organizátorů se stávky na dráze účastnilo asi 90 procent všech strojvůdců, kteří měli v tu dobu službu. České dráhy ale uvádějí podstatně menší čísla. Předpokládají, že stávka zpozdila méně než pět procent vlaků. Zastavením provozu strojvůdci protestovali proti chystané novele zákoníku práce.
Přesné informace o tom, kolik vlaků se nakonec zastavilo, budou mít dráhy i Federace strojvůdců později odpoledne. Informace z regionů jim teprve přicházejí.
Jak Radiožurnálu řekl mluvčí Federace strojvůdců Libor Poláček, jisté je rozhodně to, že účast ve stávce byla vysoká. Například na jihu Čech prý zastavili vlaky všichni strojvůdci, kteří byli v poledne v práci.
"Stávka proběhla dle našeho názoru úspěšně, počet stávkujících se blížil členům federace sto procent. Dokonce se k nám přidali někteří členové OSŽ a odborově neorganizovaní," uvedl Poláček.
České dráhy naproti tomu předpokládají, že se stávka dotkla jen přibližně pěti procent spojů z celkového počtu více než 6870 vlaků, které denně vypravují. Stejně tak i počet strojvedoucích, kteří dnes nastoupili do práce a vůbec nestávkovali, byl podle mluvčího Českých drah Aleše Ondrůje velmi výrazný.
Stávka tak měla jen minimální dopad na plynulost železniční dopravy, dodal mluvčí. "Předpokládáme, že u spojů, kterých se stávka dotkla, bude zpoždění činit průměrně méně než 15 minut. České dráhy věří, že se velmi rychle podaří spoje uvést zpět do pravidelného jízdního řádu a během odpolední špičky už by neměla mít stávka na cestující žádný dopad," uvedl Ondrůj.
Nejdelší, až půlhodinové zpoždění nabraly vlaky, které měly ze stanice pokračovat dál krátce po 12:00 hodině. Například v Praze na hlavním nádraží kvůli stávce stál 25 minut vlak do Brna, který měl odjíždět ve 12:06. Řada vlaků ale naopak jela zcela na čas. Například z pražského hlavního nádraží odjížděly vlaky i v době stávky.
Strojvůdci protestovali proti chystané novele zákoníku práce. Podle ní by mohl zaměstnavatel uzavřít kolektivní smlouvu jen s nejsilnější odborovou organizací. Dosud platí, že musí být dohoda všech organizací.
V Českých drahách by nový zákoník znamenal to, že by vedení podniku uzavřelo kolektivní smlouvu jen s největším Odborovým sdružením železničářů. Málo početná Federace strojvůdců, která ale mívá vyšší mzdové nároky, by zůstala stranou.
Prezident federace Petr Čechák Radiožurnálu řekl, že nové opatření považují za protiústavní a v rozporu Listinou základních práv a svobod. Pokud takový paragraf parlament schválí, chtějí strojvůdci napříště přistoupit již k časově neomezené stávce.
Federace sdružuje asi 6000 strojvůdců. Největší odborová centrála na dráze, OSŽ, která stávku naopak nepodporuje, má další tisícovku strojvůdců. Několik stovek strojvůdců není v odborech organizováno vůbec.
Ministr dopravy Milan Šimonovský již ve středu uvedl, že považuje protest za nezákonný. Podle něho by dráhy měly škody, které jim vzniknou, na strojvůdcích nárokovat. Stávka je zbytečná, řekl. Podle něho totiž Senát s největší pravděpodobností kontroverzní paragraf neschválí a vrátí ho sněmovně k přepracování.