Ještě máme čas plánovat, jak snížit emise. Pak to bude nákladnější, varuje odbornice na dopravu

Evropská komise představila klimatický balíček Fit for 55. Od roku 2035 by se neměla vyrábět a prodávat nová auta se spalovacími motory. „Chceme-li zabránit zhoršování klimatické krize, musíme dosáhnout do roku 2050 klimatické neutrality. Z tohoto hlediska je plán správný a nevyhnutelný,“ tvrdí Kateřina Davidová z nevládního Centra pro dopravu a energetiku. Šéf sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl s návrhy nesouhlasí.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výfuk, auto, výfukové plyny, znečištění

Od roku 2035 by se neměla vyrábět a prodávat nová auta se spalovacími motory (ilustrační foto) | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Petzl upozorňuje na rozdíl mezi klimatickou neutralitou a nulovými emisemi:

Přehrát

00:00 / 00:00

Evropská komise představila klimatický balíček Fit for 55, jehož součástí je i přechod k bezemisním automobilům. Je česká i evropská ekonomika i infrastruktura připravena na přechod k elektromobilitě?

„Plán má požadavek na nulové emise v roce 2035, čímž se dává jen na cestu elektromobility nebo vodíkových článků. Ale zásadně pomíjí jiná technologická řešení jako syntetická nebo obnovitelná paliva.“

„Doprava globálně činí asi čtrnáct procent celkových emisí, osobní a nákladní vozidla asi sedm procent. Řekl bych, že se na těchto sedm procent příliš přísně zaměřujeme a dopad na automobilový průmysl je pak poměrně velký,“ dodává zástupce výrobců automobilů.

„Osobní a nákladní doprava globálně činí asi sedm procent emisí. Příliš se na to zaměřujeme, přitom dopad na výrobce je velký.“

Zdeněk Petzl

Odbornice ale připomíná, že návrh Evropské komise konkrétně neurčuje, jak klimatické neutrality dosáhnout.

„Říká jen, že u nových automobilů emise mají spadnout o 55 procent do roku 2030 a do roku 2035 být na nule. Jakou technologií se k tomu dostaneme, nechává komise na trhu a členských státech.“

„Firmy si samy dávají cíle mnohem ambicioznější, než je ten od Evropské komise.“

Kateřina Davidová

„Světové automobilky už teď plánují přechod na elektromobily nebo vodík,“ pokračuje Davidová. „Firmy si samy dávají cíle mnohem ambicióznější, než je ten od Evropské komise. Firma Jaguar přestane vozy se spalovacími motory prodávat v roce 2025, Ford a Volvo v roce 2030. Technologická proveditelnost tu tedy je, jinak by to firmy nedělaly.“

Petzl v debatě pořadu Pro a proti opakuje, že je nebezpečné se uzavírat pouze v elektromobilitě.

„Správnější variantou by bylo nepožadovat stoprocentní snížení emisí, ale pracovat s uhlíkovou neutralitou.“

Zdeněk Petzl

„Měli bychom hledat cesty, jak stimulovat trh k hledání dalších řešení. Správnější variantou by bylo nepožadovat stoprocentní snížení emisí, ale pracovat s uhlíkovou neutralitou, nebo 99procetním snížením emisí – protože při spalování čehokoliv vždy nějaké emise vznikají.“

Plán dává dostatečně dlouhou dobu se na přechod adaptovat, věří odbornice.

„Naše ekonomika je velmi emisně náročná, jsme čtvrtí v Evropě. Je to velká příležitost náš průmysl modernizovat“

Kateřina Davidová

„Když se podíváme, jak rychle postupuje klimatická změna, je ještě hodně volný. Máme ještě ten luxus, že si můžeme něco naplánovat a říct si, jak co dělat. Pokud budeme otálet, tak změny budou těžší a nákladnější.“

„V loňském roce Evropa zbudovala 200 tisíc dobíjecích stanic pro elektromobily,“ říká Petzl. „Těch šest milionů, které se mají do roku 2030 postavit, znamená každý rok 600 tisíc, což je velmi ambiciózní. Dnes komise hovoří o 3,5 milionech stanic, přesto i toho by bylo obtížné dosáhnout.“

Automotive rozhodně není proti boji s klimatickou změnou, ujišťuje ředitel. „Naopak investuje do přechodu miliardy ročně. Varujeme jen před tím, aby nedocházelo ke zbytečným regulatorním zásahům do výroby, kdy lidé budou přicházet o práci. Přechod jsme připraveni stihnout, ale realita běžného dne připravena není,“ varuje Zdeněk Petzl.

„Souhlasím, že je potřeba regulatorní prostředí přizpůsobit tak, aby napomáhalo přeměně ekonomiky. Dívejme se na to spíš tak, jaké jsou v tom pro nás příležitosti – protože naše ekonomika je velmi emisně náročná, jsme čtvrtí v Evropě. Je to velká příležitost náš průmysl modernizovat a zaměřit se na odvětví s vysokou přidanou hodnotou,“ konstatuje Kateřina Davidová.

Poslechněte si celou debatu, moderuje Karolína Koubová.

Karolína Koubová, Ondřej Čihák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme