Jindřichohradeckou úzkokolejku obce a kraje kupovat nechtějí. Raději by přispívaly na prázdninový provoz

Provoz na jindřichohradeckou úzkokolejku mají pomoct vrátit i obce. Podle reorganizačního návrhu, který schválil soud, by měly koupit železniční dráhu. Radnice jsou k tomu ale zatím skeptické a ani kraje, Jihočeský a Vysočina, nedávají najevo, že o koupi stojí. Spíš by si dovedly představit příspěvek na letní provoz dráhy.

Jindřichův Hradec Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nádraží jindřichohradecké úzkokolejky v Černovicích

Nádraží jindřichohradecké úzkokolejky v Černovicích | Foto: Daniel Zach | Zdroj: Český rozhlas

Jindřichohradecké místní dráhy dluží skoro 350 milionů korun. Vlaky po železnici mezi jižními Čechami a Vysočinou nejezdí od podzimu 2022.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reakce obcí na návrh, aby koupily úzkorozchodnou trať, zjišťoval Daniel Zach

Radnice z okolí úzkokolejky ale překvapilo, že reorganizace počítá s jejich převzetím kolejí. Nedostaly totiž nikdy ani vyčísleno, kolik peněz by musely vydat.

Týká se to i Černovic na Pelhřimovsku. „Vlak určitě chybí, je to součást místního koloritu, je to rarita. I když musím popravdě říct, že nám nechybí v dopravní obslužnosti,“ říká starosta Černovic Jan Brožek (KDU-ČSL). 

Obce na trati přispěly část peněz na žádost o bezpečnostní osvědčení. Kupovat koleje ale podle Brožka nehodlají. „Za město Černovice můžeme na tuto věc uvolnit stovky tisíc korun a to nejsou rozhodující peníze,“ vysvětluje.

Vrchní soud vyhověl odvolání Jindřichohradeckých místních drah. Konkurz na zadluženou firmu se ruší

Číst článek

Vlakem se na trati mohli lidé projet naposledy v říjnu 2022. Teď jsou opuštěné budovy pro místní spíš nostalgickou připomínkou. „Bylo to krásné,“ vzpomíná paní Blanka.

Dráha, nebo cyklostezka

Bývalý člen vedení drah a akcionář Jan Kysela má čtyři měsíce, aby přesvědčil obce a připravil podrobný plán reorganizace.

„Je to jedna z posledních šancí s tím něco udělat. Nebo to také může skončit vyasfaltovanou cyklostezkou. Jak jsem měl možnost navnímat, to by si nikdo moc nepřál,“ upozorňuje.

Obce ale zdůrazňují, že s Kyselou zatím nikdo nepředjednal, že obce dráhu koupí.

„Vlastníkem drážní infrastruktry by neměly být jenom obce. Ale bylo by skvělé, kdyby to bylo ve spolupráci s oběma kraji a možná i státem,“ navrhuje starosta Nové Bystřice Jiří Zimola (Změna 2020).

Jihočeský kraj i Kraj Vysočina zatím avizují, že jsou připravené přispívat na prázdninový provoz dráhy. A to už letos.

Daniel Zach Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme