Odesláno. Kraj po skoro 20 letech vypověděl část nevýhodných smluv na opravy silnic

Po téměř 20 letech Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje ukončila spolupráci s částí dodavatelů zimní a letní údržby vozovek. Výpovědi odeslala trojici firem, které zajišťují opravy v oblasti Mnichovo Hradiště, minulý čtvrtek. Tedy v ten samý den, co o tom rozhodla rada kraje. Pro server iROZHLAS.cz a Radiožurnál to potvrdila mluvčí organizace Petra Kučerová. Od 1. dubna tak začne běžet roční výpovědní lhůta.

Původní zpráva Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Společnosti mají nasmlouvané kontrakty se středočeskou správou silnic až od roku 2005

Společnosti mají nasmlouvané kontrakty se středočeskou správou silnic až od roku 2005 | Foto: Taneček David | Zdroj: ČTK

„Výpovědi smluv odešly ve čtvrtek 14. března 2024, ihned poté, kdy jsme tentýž den obdrželi ověřené usnesení rady kraje,“ uvedla pro server iROZHLAS.cz a Radiožurnál mluvčí středočeské správy a údržby silnic Kučerová. Vedení hejtmanství schválilo výpovědi historických kontraktů jednomyslně, a to na návrh radního Karla Bendla z ODS, který má na starosti silniční dopravu.

Radní Bendl: Napojení zastupitele ODS na silničáře není problém. O vašem soukromí taky mnoho nevím

Číst článek

Rada pak zadala krajské organizaci za úkol také připravit a vyhlásit výběrové řízení. Má na to necelé tři měsíce. Rada kraje ukládá našemu řediteli zpracovat návrh zadávací dokumentace do konce letošního května, upřesnila Kučerová s tím, že vypsání zakázky bude opět následně schvalovat rada kraje. Až poté bude zakázka vypsána.

Přesoutěžení dodavatelů v celém kraji zabere několik let, Bendl totiž chce každý rok vypovědět smlouvy pouze na jedné čtvrtině území.

„Razím teorii, že se musí postupovat uvážlivě,“ uvedl už dříve. Obává se totiž, že by vypovězené společnosti mohly během roční výpovědní lhůty přestat silnice udržovat, nahradit by je pak mohly stávající firmy operující na zbytku území kraje.

Radní Bendl dostal za úkol historické kontrakty přesoutěžit už v listopadu 2022. A to poté, co středočeští politici odvolali šéfa krajských silničářů Jana Lichtnegera kvůli vazbám na aktéry korupční kauzy Dozimetr.

Kolem organizace tak panovalo podezření, že se tam zakázky nerozdělují férově. Už dříve se policie zaměřila také na Lichtnegerova předchůdce ve funkci Zdeňka Dvořáka, kterého ale následně soud osvobodil. 

‚Klub vyvolených‘

  • K lukrativním zakázkám na údržbu středočeských silnic má už téměř dvě dekády exkluzivní přístup jen pár vyvolených firem. Ty za tu dobu inkasovaly díky historickým kontraktům přes 14 miliard korun z eráru. Krajská koalice v čele s hejtmankou Petrou Peckovou (STAN) chtěla tento dodavatelský systém rozbít.
  • V listopadu 2022 proto pověřila radního ODS pro dopravu Karla Bendla k „neprodlenému učinění všech kroků nutných k přesoutěžení rámcových smluv o letní a zimní údržbě“. Čas měl do konce března, poté by byla kvůli ročním výpovědním lhůtám další šance až za rok. Blíží se navíc volby.
  • Aktuálně se jde pouze o oblast Mnichovo Hradiště. Tedy jednu ze čtyř oblastí, pro kterou se budou tendry na silniční údržbu soutěžit. První fáze výběrového řízení tak dopadne pouze na společnost ZKP Kladno, dále na firmy USK a PKB, které údržbu v dané oblasti obstarávají. „Ano,“ reagoval stručně na dotaz redakce mediální zástupce společnosti USK Filip Poštulka, zda firma výpověď akceptovala a zda se bude účastnit nové soutěže.

Vazby na ODS

Vše se ale řešilo na poslední chvíli. Podle předsedy dozorčí rady silničářů Filipa Kořínka (za STAN) za to mohou zbytečné průtahy právě ze strany Bendla, krajská organizace byla totiž připravena rozjet nové tendry už loni na podzim. Bendl však podle svých slov čekal na potřebné analýzy a podklady, zda bude soutěž skutečně výhodná.

Obrat v celé věci přišel až poté, co server iROZHLAS.cz upozornil na to, že některé z firem dříve sponzorovaly ODS. Šéf klubu krajských zastupitelů Tomáš Havlíček navíc s majitelem jedné z nasmlouvaných společností podniká.

Jak vyplývá z veřejně dostupných zdrojů, krajský předseda drží třetinový podíl ve firmě GOLF Czech, kterou z části vlastní i majitel jedné z dodavatelských firem, konkrétně ZKP Kladno.

Server iROZHLAS.cz a Radiožurnál navíc objevily vazby některých firem, které nyní silniční údržbu zajišťují, právě na ODS. Společnost Silnice Čáslav – Holding, která se řadí mezi externí dodavatele krajské organizace, stranu mezi lety 2006 a 2020 pravidelně sponzorovala. Podle Hlídače státu občanským demokratům firma naposílala přes 1,5 milionu korun.

To, že jsou stávající kontrakty pro kraj nevýhodné, koncem února přitom konstatovala dozorčí rada krajské správy a údržby silnic. Silničáři totiž podle zápisu z jednání testovali, jaké ceny nabízí konkurence. Přišli na to, že by mohli na opravách všech silnic ušetřit až 400 milionů ročně.

Kristýna Guryčová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme