Kraj může na opravách silnic ušetřit stamiliony. Výpovědi smluv drhnou, část firem má vazbu na ODS
- Středočeský kraj by mohl jen letos na opravách silnic ušetřit až 400 milionů korun. Vyplynulo to z předběžných tržních konzultací, které si zadal kvůli záměru ukončit spolupráci se současnými dodavateli, vybranými před téměř dvaceti lety.
- Přesto hejtmanství historické kontrakty na údržbu tamních vozovek dosud nevypovědělo. Radní ODS Karel Bendl přitom uvedl, že pokud se smlouvy ukážou jako nevýhodné, bude hned jednat.
- Server iROZHLAS.cz a Radiožurnál teď také zjistily, že některé z firem dříve sponzorovaly ODS. Šéf klubu krajských zastupitelů Tomáš Havlíček navíc s majitelem jedné z nasmlouvaných společností podniká. Bendl říká, že o tom nevěděl.
„Dle dostupných aktuálních informací mohou být dosud platné smlouvy na letní a zimní údržbu, uzavřené již v letech 2005 a 2008, pro Krajskou správu a údržbu silnic Středočeského kraje ekonomicky nevýhodné a nehospodárné,“ konstatovala koncem února dozorčí rada středočeských silničářů. Server iROZHLAS.cz a Radiožurnál to vyčetly ze zápisu, který organizace zveřejnila ve středu na svém webu.
‚Klub vyvolených‘ si díky opravám silnic rozdělil přes 14 miliard. Kraj má měsíc, aby smlouvy vypověděl
Číst článek
Středočeská správa silnic podle zápisu testovala, jaké ceny nabízí konkurence. Na několika místech v kraji proto vyhlásila otevřenou soutěž na velkoplošné opravy vozovek. Běžně mají přitom takové zakázky pokrýt stávající dodavatelé, se kterými hejtmanství spolupracuje na základě rámcových kontraktů už skoro dvě dekády.
A výsledek? „V případě soutěžení velkoplošných oprav byla zaznamenána úspora cca 20 až 40 procent,“ píše se v dokumentu. Na opravy škod na silnicích po zimě přitom Středočeský kraj pro letošek vyhradil v rozpočtu jednu miliardu korun. To znamená, že by hejtmanství mohlo jen letos díky novým veřejným tendrům ušetřit až 400 milionů korun.
Dozorčí rada krajské organizace v čele s Filipem Kořínkem (za STAN) proto v závěru apelovala na středočeskou koalici tvořenou STAN, ODS, Piráty a Spojenci, aby odsouhlasila vypovězení starých kontraktů. Času ale není mnoho. Pokud výpovědi neodejdou do konce března, firmy budou zakázky na údržbu inkasovat o rok déle, tedy do roku 2026, aniž by musely čelit konkurenčním nabídkám.
Zbytečné průtahy?
Hejtmanka Petra Pecková (STAN) je přitom pro to, aby se stávající dodavatelský systém rozbil co nejdříve. A to i s ohledem na opakované podezření, že se v minulosti zakázky ve středočeské správě silnic nerozdělovaly férově. „Benefity z přesoutěžení jsou dle mého názoru vyšší než rizika,“ řekla pro iROZHLAS.cz a Radiožurnál.
Pecková má podle všeho i podporu ze strany šéfa hnutí Víta Rakušana, který se k tomu vyjádřil na sociální síti X. „Letitý problém. Na tom se přece v roce 2017 rozpadla naše koalice s ANO a nahradili nás komunisté a Rathovi pohrobci ze sociální demokracie. Držím palce,“ napsal v reakci na její příspěvek.
Silniční dopravu má ovšem v gesci její koaliční partner z ODS, konkrétně Karel Bendl. A ten s výpovědmi zatím váhá. Už dříve na dotazy redakce mimo jiné uvedl, že čeká na výsledek předběžných tržních konzultací. „Dokud nebudou shromážděny veškeré podklady a analýzy, bylo by vypovězení nezodpovědné,“ zdůvodnil, proč zatím ukončení spolupráce s „klubem vyvolených“ firem nechce.
Mapování trhu ale, jak se ukázalo, finišuje. Navíc přineslo odpověď na otázku, zda se současné kontrakty skutečně vyplatí. Bendl přitom slíbil, že pokud se stávající rámcové smlouvy ukážou jako nevýhodné, tak se začne soutěžit už nyní. Redakce proto radního znovu oslovila, aby řekl, jak se k celé věci postaví. Ptala se i na to, proč se vše řeší na poslední chvíli.
Podklady pro předběžné tržní konzultace, které mají usnadnit zadání soutěže na nové dodavatele, byly totiž hotové už v srpnu. Bylo ale potřeba je nechat schválit na radě kraje. Podle informací prezentovaných na dozorčí radě se očekávalo, že je tam Bendl předloží v říjnu. Došlo k tomu nakonec až o dva měsíce později.
Klub vyvolených
- K lukrativním zakázkám na údržbu středočeských silnic má už téměř dvě dekády exkluzivní přístup jen hrstka vyvolených firem. Ty za tu dobu inkasovaly díky historickým kontraktům přes 14 miliard korun z eráru. Krajská koalice v čele s hejtmankou Petrou Peckovou (STAN) chtěla tento dodavatelský systém rozbít.
- V listopadu 2022 proto pověřila radního ODS pro dopravu Karla Bendla k „neprodlenému učinění všech kroků nutných k přesoutěžení rámcových smluv o letní a zimní údržbě“. Hejtmanství ale dosud stávající kontrakty nevypovědělo. Čas na to má do konce března, další šance bude až za rok. Blíží se navíc volby.
- Aktuálně se přitom hraje pouze o oblast Mnichovo Hradiště. Tedy jednu ze čtyř oblastí, pro kterou se budou tendry na silniční údržbu soutěžit. První fáze výběrového řízení tak dopadne pouze na společnost ZKP Kladno, dále na firmy USK a PKB, které údržbu v dané oblasti obstarávají.
Politik ODS to vysvětlil tím, že čekal na stanovisko Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), které připomínkoval jak krajský odbor dopravy, tak správa a údržba silnic.
„Není pravdou, že se kvůli mně něco oddalovalo. Znovu opakuji, že celý postup byl projednáván a většinově odsouhlasen. Stejně jako ostatní členové rady jsem čekal na podklady, které jsou nutné pro odpovědné rozhodnutí,“ napsal Bendl.
To ale není jediný přímý zásah, v jehož důsledku se celá akce zdržela.
Bendl posléze podle informací, které zazněly na krajském zastupitelstvu, nařídil v prosinci předběžné tržní konzultace prodloužit o další měsíc a výpovědi firmám výslovně zakázal odeslat. Mluvil tam o tom předseda dozorčí rady krajských silničářů Kořínek. „Krajská správa dostala od pana náměstka dopis, ve kterém bylo celé přesoutěžení trochu zpochybněno,“ uvedl na lednovém jednání.
I to ale Bendl odmítá. „Zmíněný interní dopis vymezoval plán na další postup tak, abychom se nedostali do situace, kdy odstoupíme od smlouvy, budeme soutěžit nového dodavatele, ale v mezidobí se ocitne oblast Mnichovohradišťska bez zajištěné údržby,“ uvedl. Kdyby kraj nezabezpečil kontinuální zimní a letní údržbu, mohlo by to podle něj vést až k obecnému ohrožení.
Podle hejtmanky Peckové by se ale takový výpadek mohl případně řešit pomocí jednorázových soutěží. „Rizika se dají eliminovat tím, že většina prací se nebude zadávat prostřednictvím těchto rámcových smluv, ale dynamickým nákupním systémem. Tedy pravidelně soutěžit,“ uvedla už dříve redakci.
Sponzoring ODS
Server iROZHLAS.cz a Radiožurnál navíc objevily vazby některých firem, které nyní silniční údržbu zajišťují, právě na ODS. Společnost Silnice Čáslav – Holding, která se řadí mezi externí dodavatele krajské organizace, stranu mezi lety 2006 a 2020 pravidelně sponzorovala. Podle Hlídače státu občanským demokratům firma naposílala přes 1,5 milionu korun.
Středočeský kraj odvolal šéfa silničářů Lichtnegera. Důvodem je spojení s lidmi z kauzy kolem Hlubučka
Číst článek
Šéf klubu ODS krajských zastupitelů Tomáš Havlíček zase podniká se Zdeňkem Škarvadou, majitelem další z dodavatelských firem, konkrétně ZKP Kladno. Každý drží třetinový podíl ve firmě GOLF Czech.
Havlíček se pak na lednovém zastupitelstvu vůči plánu změnit téměř dvacet let zaběhnutý systém vyjadřoval spíše kriticky. Podle něj by kraj měl nejdříve vybrat nové dodavatele a až potom dát těm současným výpovědi. „A údržba bude probíhat standardně dál. Také se může stát, že tržní ceny budou tak vysoké, že možná tu výpověď ani rada kraje dávat nebude,“ uvedl během diskuse.
Nejde však o jediné napojení Havlíčka na stavební společnosti. V životopise na stránkách ODS totiž sám uvádí, že ve firmě Silnice Čáslav – Holding, která sponzorovala občanské demokraty, dříve zastával pozici ekonomického náměstka a následně člena představenstva. „Pan radní Karel Bendl samozřejmě moje pracovní zkušenosti zná,“ napsal k tomu redakci.
Havlíček se podle svých slov ve střetu zájmů necítí. „Já nemám ambici soutěži bránit a ani na to nemám pravomoc. Na zastupitelstvu jsem toto téma neotevřel, ale když se o tom diskutovalo, tak přece nebudu mlčet,“ pokračoval Havlíček. Jeho celé vyjádření si můžete přečíst v boxu níže.
Rámcové smlouvy se mají podle aktuálně platné legislativy soutěžit každé čtyři roky. „Zákon tak nutí státní správu hledat si automaticky nové dodavatele a nebýt fixovaný na těch stále stejných,“ řekl už dříve expert na veřejné zakázky Marek Zelenka z organizace Oživení. Nejde přitom jen o to, zda jsou kontrakty výhodné, nebo ne. Čím déle platí, tím více podle Zelenky narůstá riziko korupce.
Rámcové smlouvy se na středočeském úřadě uzavíraly především v roce 2005.
Musím k tomu přistupovat s rozvahou, říká Karel Bendl, radní ODS pro oblast silniční dopravy
Jaký je aktuální stav ohledně výpovědí smluv? Pošlete je do konce března tak, aby se tedy spolupráce ukončila od roku 2025?
Jak jsem vám již několikrát sdělil, záleží na výsledku druhého kola předběžných tržních konzultací. Ten přednesu kolegům na radě a ta jako celek přijme k věci usnesení.
Už jsou ukončeny předběžné tržní konzultace? Přinesly nějaké konkrétní zjištění ohledně aktuálních cen na trhu, tedy zda jsou stávající smlouvy výhodné, nebo naopak nevýhodné?
Druhé kolo předběžných tržních konzultací není v tuto chvíli ještě ukončeno ani vyhodnoceno. S administrací a vyhodnocením pomáhá najatá nezávislá advokátní kancelář, která garantuje nestranný pohled na věc. Na výsledek si však musíme ještě počkat.
Ze zápisů dozorčí rady vyplývá, že podklady ke konzultacím byly hotové už v srpnu, na radu kraje měly být předloženy v říjnu, nakonec k tomu došlo až v prosinci. Co se stalo? Proč jste dva měsíce vyčkával?
Čekali jsme na doručení stanoviska ÚOHS, které následně posoudil a připomínkoval krajský odbor dopravy, Krajská správa a údržba silnic a teprve pak jsme jej dostali k jednání na radu. Na dalším postupu jsme se následně shodli v rámci koaličního jednání a stále postupujeme zcela v souladu s touto dohodou. Na jednání byla přítomná i paní hejtmanka.
Předseda dozorčí rady Kořínek mluvil na lednovém jednání zastupitelstva o nějakém dopisu, který jste loni v prosinci adresoval krajské správě a ve kterém jste zakazoval smlouvy vypovědět. Proč jste to zablokoval, když krajská správa byla evidentně už připravena kontrakty vypovědět?
V daném případně je tvrzení liché, zmíněný interní dopis vymezoval plán na další postup tak, abychom se nedostali do situace, kdy odstoupíme od smlouvy, budeme soutěžit nového dodavatele, ale v mezidobí se ocitne oblast Mnichovohradišťska bez zajištěné údržby. Pokud by se to stalo, KSÚS, potažmo kraj, by tím porušil zákon, který krajům stanovuje povinnost zabezpečit kontinuální zimní i letní údržbu komunikací. Pokud by toto kraj nesplnil, nejednalo by se pouze o problém nedodržení péče řádného hospodáře, ale v krajním případě by mohlo jít o obecné ohrožení. Za gesci silniční dopravy nesu politickou odpovědnost, a tak i k této záležitosti musím přistupovat se vší vážností a rozvahou.
KSÚS nemohla stávající platné kontrakty jen tak vypovědět. Zakazuje jí to zákon – zmíněné smlouvy okamžité vypovězení neumožňují. Jde o dlouhodobé smlouvy, které byly kdysi uzavřeny na dobu neurčitou a je možné je vypovědět pouze jednou za rok, vždy mezi lednem a březnem. Pokud se to nestane, automaticky se prodlužují o rok. O těchto skutečnostech byla paní hejtmanka i ostatní členové rady kraje informováni.
Dříve jste psal, že čekáte na výsledek předběžných tržních konzultací a že by bylo nezodpovědné bez těchto informací smlouvy vypovídat. Teď to ale vypadá, že se to celé řeší na poslední chvíli vlastně kvůli vám? Proč, když paní hejtmanka podporuje smlouvy vypovědět hned a krajská správa vlastně taky?
Není pravdou, že se kvůli mně něco oddalovalo. Znovu opakuji, že celý postup byl projednáván a většinově odsouhlasen. Stejně jako ostatní členové rady jsem čekal na podklady, které jsou nutné pro odpovědné rozhodnutí. KSÚS postupuje zcela v souladu s usnesením rady kraje a platnými předpisy.
Máte na tom, aby byly stávající rámcové smlouvy zachovány, nějaký osobní zájem? U vašeho kolegy Tomáše Havlíčka lze vysledovat konkrétní propojení s jednou z firem, s ZKP Kladno.
Ne. O vámi popisovaném propojení pana Havlíčka nemám žádné informace.
Redakce radnímu Bendlovi v reakci na obdržené odpovědi zaslala ještě doplňující otázky týkající se aktuálního zjištění ohledně možné úspory na silničních tendrech až ve výši 40 procent i sponzoringu ODS ze strany některých dodavatelů. Odpovědi zatím nedorazily.
Doma si taky nevypovíte elektřinu, aniž byste měl zajištěného nového dodavatele, říká šéf krajského klubu ODS Tomáš Havlíček
Skrz společnost KHris vlastníte 1/3 společnosti Golf Czech, další třetinu vlastní Zdeněk Škarvada, který je zároveň majitelem firmy ZKP Kladno. Tato společnost má od roku 2005 dlouhodobou rámcovou smlouvu, pomocí které získala zakázky v hodnotě přesahující jednu miliardu korun. Zároveň se netajíte tím, že jste byl na pozici ekonomického náměstka a následně člena představenstva společnosti Silnice Čáslav – Holding, další společnosti s touto rámcovou smlouvou.
Pro upřesnění by bylo vhodné uvést, že ve společnosti Silnice Čáslav nepracuji již čtrnáctým rokem a z veřejně dostupných zdrojů je dohledatelné, že Zdeněk Škarvada se stal majitelem ZKP Kladno na konci roku 2018.
V současné době se na politické úrovni projednává vypovězení těchto rámcových smluv. Necítíte se být ve střetu zájmu, když na jedné straně máte učinit politické rozhodnutí a na druhé podnikáte s majitelem jedné ze společností, které se toto rozhodnutí týká?
Nejsem jednatelem společnosti Golf Czech a mám tam pouze třetinový podíl. Tato společnost pořádá golfové turnaje. Neúčastní se veřejných zakázek a nečerpá žádné dotace. Vzhledem k tomu, že jsem si nikdy nevyplatil žádné prostředky z této společnosti, beru to spíš jako koníček než podnikání. Necítím se být ve střetu zájmů, a to ani teoretickém, protože jsem řadovým členem zastupitelstva, nejsem členem rady kraje, která má pravomoc rozhodovat o smlouvách na údržbu komunikací.
Na lednovém zastupitelstvu jste se ke kroku vypovězení vyjadřoval kriticky s tím, že se „může stát, že tržní ceny budou tak vysoké, že možná tu výpověď ani rada kraje dávat nebude“. Považujete tyto komentáře ve vztahu k výše uvedenému za relevantní?
Tato věta je dost vytržená z kontextu. Já jsem primárně říkal, že nesouhlasím s výpovědí smluv dříve, než budou podepsány smlouvy s novým dodavatelem s odloženou účinností do uplynutí výpovědní doby. A za tím si stojím. Doma si taky nevypovíte elektřinu, aniž byste měl zajištěného nového dodavatele. Nehledě k tomu, že existuje rozhodnutí ÚOHS, které říká, že nelze zadat tyto práce v JŘBU, pokud by z nějakých důvodů nebyla nová smlouva podepsána, protože by si předmětnou výpovědí tuto situaci způsobil kraj sám. Já se nechci dočkat situace, že nebude zajištěna zejména zimní údržba komunikací. Dle mých informací má Středočeský kraj stále nejnižší ceny za údržbu komunikací. Pokud by byly ceny z nového zadávacího řízení vyšší, jsem zvědavý, kdo bude mít odvahu tu smlouvu podepsat. A jaké ty ceny opravdu budou, ukáže až soutěž samotná. A ta zahájena bude. Já nemám ambici soutěži bránit a ani na to nemám pravomoc. Na zastupitelstvu jsem toto téma neotevřel, ale když se o tom diskutovalo, tak přece nebudu mlčet. Je to můj názor a ode mě žádné populistické vyjádření čekat nemůžete.
Ví pan radní Bendl o Vašem dřívějším angažování? Hlásil jste mu to například kvůli transparentnosti?
Pan radní Karel Bendl samozřejmě moje pracovní zkušenosti zná. Nevím, co je více transparentní, než že je můj životopis veřejně dohledatelný. V Silnicích Čáslav, pokud tím myslíte ono angažování, nepracuji již čtrnáctým rokem.
Jak dobře se znáte s panem Škarvadou? Jste přátelé?
Ano. S panem Škarvadou mám ze svého pohledu přátelský vztah a nijak se za to nestydím.
Řešíte spolu nějaké okolnosti týkající se těchto smluv?
Neřešíme. Pan Škarvada jistě ví, že to jsou věci, které nespadají do pravomoci zastupitele.
Dostal jste od pana Škarvady nějaké instrukce, jak by mělo zastupitelstvo ideálně v tomto případě postupovat?
Nedostal. Zastupitelstvo totiž o těchto věcech vůbec nerozhoduje. Rozhoduje o tom rada. A navíc pan Škarvada, stejně jako lidé, kteří mě znají, ví, že se rozhoduji podle sebe, a ne podle toho, jaké mi někdo chce dát instrukce.
Předseda klubu středočeských zastupitelů ODS Tomáš Havlíček odmítl na otázky redakce odpovídat po telefonu, otázky si vyžádal e-mailem. Redakce je zveřejňuje v plném znění.